הפילה חתיכה כו' קרועה כו'. עיין בהשגות, ועיין בה"ה. אך באמת זהו הך מה דאמר בגמ' דפלי פלויי ורבינו ז"ל ס"ל כשיטת התוס' שם ד"ה כי והר"א ס"ל כשיטת רש"י דרבנן בתראי פליגי אף בפלי פלויי ומטהרי ע"ש, וע"ש ברש"י ד"ה דרכה של כו' משום דמין במינו אינו חוצץ והנה אם נימא כמש"כ דבעי שתגע בבשרה כמו הך דחולין ד' ע' הנ"ל, ועיין בהך דזבחים ד' ק"י ע"א ד"ה מין במינו. אך באמת כך דיש דאמרינן אינו חוצץ משום דמבטל להדבר והוה כמו הדבר בעצמו כמו הך דחולין ד' פ"ג ע"ב גבי עפר ועירובין ד' ק"ד ע"א גבי מלח, ועי' בהך דסוכה ד' ל"ז ע"א כיון דחבריה כגופה דמי ושם בתוס' ועיין תוס' יומא ד' מ"ד ע"ב גבי נשתק ע"ש בשם הירושלמי דמחבריה במסמרים, ועיין רש"י מנחות ד' י"א ע"א גבי הא דפריך שם והא הוי חציצה פי' רק על צרור משמע דלבנה וגרגיר מלח לא הויא חציצה משום דהויא מין הקרבה ועיין תוס' שם ד' ז' ע"א ד"ה וכי, ועיין זבחים ד' י"ט ע"א גבי נכנסה רוח בבגדו ובהך דבכורות דף ט' ע"ש בתוס' ור"ה ד' כ"ז ע"ב אבל גבי הקטרה כיון דצריך דוקא על המזבח ובאויר של המזבח הוה בעיא שם ד' פ"ח ועיין תוס' שם ד' נ"ד ע"א, י"ל דנהי דאינו חוצץ מ"מ לא מקרי מזבח עצמו ורק היכא דבטלו בידים אז הוה כמו הך דחולין ד' פ"ג הנ"ל, ועיין חולין ד' ק"מ ע"ב גבי הך דב' סדרי ביצים ע"ש וי"ל דזה תליא בהך דשם אם צריך שיהא נוגע בביצים או רק שלא יהא חוצץ ע"ש ועיין בהך דסוטה ד' מ"ה ע"א גבי מין במינו הוה טמון ע"ש. ועיין ברש"י שבת דף נ"ז ע"א ע"ש, ועיין בהך דמנחות ד' כ"ו ע"ב גבי קומץ שסידרו וסידר עליו את המערכה, וביומא ד' נ"ט ע"א גבי על טהרו של מזבח ובירושלמי פ"ב דשם ה"ג מה הזיה בגופו ע"ש:
תטיל למים פושרין אם נימוחו כו'. עיין בה"ה ז"ל גבי הך דרשב"ג גבי ממעכתו ברוק ע"ש. והנה ע"ש בתוס' ד"ה או מה דכתבו שם דמיעוך בציפורן קשה יותר מפושרין מעל"ע ע"ש מה שהקשו. אך באמת נ"ל כך דזה תליא בהך מחלוקת דשם ד' נ"ו אם כל המעל"ע צריך שיהיו פושרין או לא דרשב"ג ס"ל דצריך שיהיו פושרין כל מעל"ע ורבינו ז"ל בפ"ב מהל' מטמא מו"מ לא פסק כן ע"ש וס"ל כך דמיעוך ע"י ציפורן קשה טפי מפושרין שהיו פושרין רק תחלתן ולא סופן אבל פושרין כל מעל"ע י"ל דעדיף טפי ממיעוך ציפורן ורשב"ג לשיטתיה וא"ש מ"ש התוס' ורבינו כאן ר"ל רק פושרין תחלת מעל"ע וא"ש: