קנחה עצמה כו' ואין אומרים כו'. עיין בגמ' מה דמקשה שם אך באמת כך דהנה עיין כאן די"ט ע"ב אמר דדם נדה הוא רק כדם מאכולת של ראש דהוא אדום והנה עיין שם ד' ס"ה ע"ב דר"מ אמר דם נדה אדום ודם בתולים אינו אדום ושם ד' י"א ע"ב אמרינן דע"י תשמיש עושה שינוי לדם בתולים שיהא כדם נדה ע"ש בתוס' ד"ה וכולם וזהו מה דאמר בגמרא כאן דניחוש דלמא דם מאכולת הוא וא"ש מ"ש התוס' כאן ד"ה וליחוש דרק בשעת תשמיש יש לומר דזהו דם מאכולת וע"ש ד' נ"ב ע"ב ואידך אגב זוהמא דם מאכולת ר"ל דע"י זוהמא נהפך הדם מאכולת להיות כדם נדה ואמר דאותו מקום דחוק כו' ר"ל ולא היה באפשר לשנות הדם מאכולת להיות כנדה וא"ש מה שדחק רש"י בד"ה רצופה ע"ש אך רבינו ז"ל ס"ל כמבואר בירושלמי כאן דאין דרך מאכולת להיות נמצאות בגוף ולא כתוס' כאן ד"ה ולמחר ואזיל לשיטתיה לקמן פ"ט הל' ו' גבי כתם הנמצא על בשרה ע"ש מש"כ וע"ש ד' נ"ט ע"א גבי הך מחלוקת דר' חנינא ורבי ינאי גבי שהיה נמצא עליה כגריס ועוד כו', אך שם י"ל דתלינן במאכולת של ראש ועיין מש"כ לקמן דגבי כתם על בגדה פחות מכגריס לא גזרו כלל לא בגדר תליה אך כל זה על כתם הנמצא אבל הך דכאן גבי בדקה בעד שאינו בדוק אז הוה רק בגדר תליה. ובזה א"ש מה דכאן אמר אי אתה מודה שצריכה כגריס ועוד והרי לקמן ד' נ"ח הוה פלוגתא דאמוראי אם עד כגריס או כגריס עצמה ג"כ טהור ועיין ברש"י כאן ד' נ"ב ע"ב ד"ה שהם כגריס ועוד ועיין ברשב"ם ב"ב ד' פ"ט ע"א דהיכא דמחלקין מחזיק יותר משהוא בבת אחת ע"ש ובמנחות ד' פ"ח וכריתות דף ו'. אך באמת כך דהפלוגתא שם כך דלא גזרו כלל על כתם פחות מכגריס ואף במקום שא"א למאכולת כלל וגם במקום שידוע לנו שזה הדם משונה מדם מאכולת וכעין מה דאמרינן כאן דף י' ע"ב גבי בתולה שתולין כתמה אף אם משונה מדם בתולים משום דלא גזרו בה כלל כתמים וגם י"ל דה"ה באשה שיש לה מכה בגופה דלא גזרו עליה כלל דין כתם ולא דמי כלל להך דכאן ד' י"ט ע"ב ודף כ' ע"א דשם התליה הוא ממקום אחר משא"כ אם בגופה וה"ה לדידן פחות מכגריס אבל אם הוא כגריס פליגי בזה אבל בתליה כו"ע מודו דתלינן עד כגריס ועוד, ועיין בירושלמי כאן פ"ב ה"א גבי קפציות אינה בדוקה מן המאכולת כו' ור"ל דשם בעי תליה ולכך צ"ל משום דאינה בדוקה מן המאכולת ויהיה נ"מ לפי"ז דלא כמש"כ התוס' ד' נ"ט ע"א דלמ"ד עד כגריס אם היה למעלה כגריס תולה בה למטה יותר מכגריס ע"ש רק דבזה לכו"ע אין תולין וראיה לזה עיין בתוס' חולין ד' נ"ה ע"א ד"ה כל מה שהקשו מהך דברכות ותירצו דשם יש נ"מ לחומרא ג"כ לכך לא חשיב זה ולפי שיטת התוס' דנדה הנ"ל קשה דא"כ הא גבי גריס של כתמים נמי יש נ"מ לחומרא לענין דאם יש גריס למעלה אין תולין בו למטה יותר מכגריס וע"כ דאף למ"ד כגריס טמא הוא רק דאז גזרו עליו כתמים אבל מכל מקום אם יש לתלות במאכולת שפיר תלינן וכמש"כ, ועיין לקמן בהל' כ' גבי אם היה דם מכתו משונה ולפי מה שכתבתי די"ל שמש עכרן ואמאי הכא נמי לא נימא כן ועיין כאן ד' י"ט ע"א משמע דדם מכה סתם הוא משחיר וצ"ל דר"ל דדם מכתו משונה גם כעת בשעת תשמיש: