כל משפחות כו' ואעפ"י כן כו'. ואף אם היתה המשפחה מוחזקת בכשרות מ"מ אם נראה בה דבר שיש בו חשש פסול איתרע וכן מבואר בהך דפסחים ד' ג' ע"ב ע"ש גבי שמץ פסול. והנה רבינו כאן פסק דכל המשפחות בחזקת כשרות ועיין מש"כ רבינו לקמן פ"כ ה"ה ע"ש בדברי הה"מ מה דמחלק בין משפחה בין אחד שאינו ידוע שאין לו חזקת משפחה כלל. והנה התוס' כתובות ד' כ"ד ע"א כתבו דיש נ"מ אף לדידן דלהכשיר לעבודה צריך אף לרבנן בדיקה ועיין בהך דקדושין ד' ע"ב ע"ב בהך מחלוקת דר"מ ורבנן גבי כל הארצות בחזקת כשרות ושם דף ע"א דמחלק בין בבל וא"י לשאר ארצות ומוכח שם דבשאר ארצות אף סתמא אף דיעבד מוציאין אשה מידו ע"ש וע"ש בתוס' ד"ה כאן, ועיין בירושלמי פ"א ה"ט דכתובות בהך מחלוקת דשם אם שתוקי כשר או שתוקי פסול וכהך דר"א ור"י אם חזקת האב מהני לבת ואמר שם דר"ז ס"ל שתוקי פסול ומביא ראיה מהך דקדושין ד' ע"ט ע"ב דר"ל ס"ל דהך דכרוכים מהני דוקא לתרומה וע"ש בתוס' ד"ה לא שנו והך דדף ע"ו קאי למשפחה, וע"ש בתוס' דלא ס"ל הך חילוק של עבודה ליוחסין. והנה למאן דס"ל בקדושין ד' ע"ב ע"ב דגם רבנן לא ס"ל הך דכל ארצות בחזקת כשרות וא"כ ע"כ הך דין דדף ע"א ע"ב דלהשיאו אשה שהיא מיוחסת מד' אמהות דוקא אם יודעין שהוא ודאי כשר וא"כ הך דין דדף ע"ו או דמיירי בבבל או דמיירי במוחזק שהוא כשר אך זה רק אם הוא כהן וכשיטת הראב"ד ז"ל לקמן בהל' י"ח ומפרש דזהו כונת הגמ' בכתובות ד' כ"ד ע"ב דנאמן להאכילו בתרומה ואינו נאמן להשיאו אשה ר"ל כך דכיון דנימר לו שיהיה מוכרח שישא אשה שיבדוק ד' אמהות דרק כהן צריך שיבדוק ד' אמהות וא"כ על ידי זה נחזיקנו בודאי כהן ולכך אסור זה וכעין דאמרינן בחולין ד' פ"ו ע"א גבי כיסוי הדם בא לימלך מא"ל ואף דאם כן הוה זה קולא אך כיון דעיקר הטעם משום מעלה וכאן כיון דאין מאמינים אותו שוב אין בו הך מעלה זהו כונת הראב"ד אך רבינו ז"ל ס"ל דגבי משפחת כהנים אדרבא קולא היא וגם ישראל צריך לבדוק משום דקיי"ל כמ"ד דכל ארצות בחזקת כשרות וא"כ צריך גם הוא לבדוק והך דכתובות ד' כ"ד ע"ב מיירי דאין לו חזקת משפחה ואז נשאר הדין דדף ע"א ע"ב וכמבואר לקמן פ"כ ע"ש, ועיין בירושלמי בקדושין שם מה דאמר דלרבנן בודק לעולם וזה ר"ל כמש"כ דכיון דלרבנן כל הארצות בחזקת כשרות א"כ צריך הוא לבדוק לעולם דיש בו דין מעלה יוחסין: