אסור להפסיד כו'. עי' בתוספתא מכות פרק ד' דהוה שם מחלוקת דר"י ורבנן גבי סירוס בנקבות ע"ש דרבנן מחייבי ועי' בתוספתא יבמות פ"ח ועי' בהך דב"ב דף פ' ע"א גבי דבורים אך י"ל דזה הוה רק כמו גרמא ולא גרמא בעצם האברים רק כמו גבי כרבלתא דתרנגולא דשבת שם דס"ל דכוס עיקרין גורם שינוי בעצם אברי הלידה ולכך אסור, ועי' תוס' בכורות ד' ל"ט ע"ב ד"ה כולם ותוס' סוטה ד' כ"ו ע"א ד"ה אשת ע"ש דפליגי על רש"י ועי' בהך דקדושין ד' כ"א ע"ב ד"ה מיעוט סם דכתב שם דזה הוה מאיליו ועי' בהך דנזיר דף מ' ע"א דכל היכא דבעינן לגלח ולא שיהא מגולח אז בסם לא מהני ועי' במכות דף כ' ע"ב דגבי קרחה חייב אף בנשא והטעם דכיון דחזינן דיש שני איסורים גבי קרחה וכן גבי זקן אחד שלא ישחית וזה בין עליו בין על חבירו, ואחד שלא יהא מושחת וזה רק עליו, ונמצא כך דהוא בעצמו חייב אף בסם כיון דעל ידי זה נעשה המעשה ועל אחרים אינו חייב רק בידים ועי' בנזיר שם ד' נ"א ע"ב בתוס' דנשא אינו עוקר השרשים של השער וע"ש ד' ס"א ע"א גבי הך דבעיא שם אם יכול לגלח בנשא ובירושלמי שם ספ"ח דמחלק בין מלמעלה למטה בין מלמטה למעלה ונ"מ לענין הקפת זקן בנשיא ועי' בריטב"א פ"ג דמכות ע"ש ונראה דה"ה כאן גבי סירוס כן עי' שבת ד' ק"כ ע"ב וד' קל"ג ע"א ובירושלמי פ"א דמגילה הל' י"ג מוכח שם דכל היכא דכתיב עשיה גרמא שרי, ועי' קדושין ד' כ"ד ע"ב אך זה רק אם האיסור הוא משום הפעולה אבל שלא יהא הדבר נפעל אז אין נ"מ ועי' ב"מ דף צ' ע"ב ובדברי הירוש' פ"ט דכלאים מה דמחלק שם בין לדעתה בין בע"כ גבי בהמה ובדברי רבינו פ"ט מהל' כלאים הל' א' דמחלק בין הרבעת כלאים בין הנהגת כלאים דגבי הרבעה פטור בקול וגבי הנהגה חייב בקול וזה כמו שכ' וגם י"ל משום דאין קושי אלא לדעת גם בבהמה, ועי' ב"ק דף מ' ע"ב ע"ש. אך נ"ל דכאן גבי מסרס אחר מסרס הנה לכאורה אין האיסור רק משום הפעולה לא משום שיהא נפעל דהא כבר הוא סריס וא"כ מה הקשה הגמ' בשבת שם על הך דמוקי דמיירי בסריס מה דמיון מסרס אחר מסרס לכוס עקרין וצ"ל דהאיסור שם הוא משום השותה ולא משום המשקה וא"כ נ"מ דלשאר מינים מותר להשקות כוס עיקרין אם היה סריס כבר וא"ש מ"ש התוס' בכורות ד' ל"ט ע"ב ע"ש: