אחד ממזר כו' בעל כו'. עיין בהשגות, ועיין בהך דיבמות ד' ע"ו ע"ב שלמה לזנות בעלמא וע' בירושלמי פ"ב דסנהדרין ובמש"כ רבינו לעיל פי"ג שגיירן אך בלא קדושין לא עבר ועיין בהך דיבמות ד' ס"ט ע"א ואימא עד דאיכא הויה וביאה ר"ל דכיון דבלא הויה לא לקי בחייבי לאוין לא איפסל ג"כ ותירץ דומיא דכה"ג באלמנה דשם הלאו בביאה לחוד וכן ר"ל בהך דתמורה ד' כ"ט ע"ב גבי אתנן ומבואר שם ג"כ בדברי רבינו דשאר חייבי לאוין בלא קדושין לא הוה אתנן רק ביאה ראשונה משום דעל ידה נעשה זונה אבל ביאה שניה לא אבל על ידי קדושין הוה אתנן בכל הביאות כיון שהוא עובר ע"ש מש"כ ולכך נקט שם בגמ' ג"כ כגון אלמנה לכה"ג. אך באמת נ"ל למ"ד דס"ל בקדושין ד' ע"ח דיש לאו בפ"ע משום לא יחלל זרעו י"ל דגם בממזרת כן וכמ"ש הר"א ז"ל בהשגה אך זה יהיה רק בגמר ביאה וא"כ י"ל אם נימא כשיטת רבינו דליכא קנס רק בגמר ביאה ה"נ איכא לאו בממזרת וא"ש קושית הראב"ד מהך דכתובות, ועיין לקמן בפי"ז דאנן לא ס"ל הך דר"י וא"ש שיטת רבינו:
המחזיר גרושתו כו'. ר"ל אף לכהונה מותרת הבת ועיין מש"כ רבינו לקמן פי"ט ה"ה: