הלוקח עבד כו'. והנה מה דאמרינן בגמ' שם אבל עכו"ם גופו קנה לא הביא זה רבינו רק כתב הלוקח עבד מן הכותי וכן כתב בהל' עבדים פ"ח הל' י"ט וע"ש בפ"ט ה"ה דכתב שם אעפ"י כן ע"ש בכ"מ דר"ל אם מכר עצמו ועי' בהך דנזיר ד' ס"א ע"ב ברש"י שם ד"ה ר"א בר יעקב ע"ש ובאמת לכך אמרינן דעכו"ם לא קנה חבירו רק למעשה ידיו הוא משום זה דאינו מורישו לבניו כמו גבי ע"ע כמבואר בקדושין ד' י"ז ע"ב וכ"מ, ועי' בהך דגיטין דף ל"ז ע"ב ד"ה למעשה ידיו ברש"י שם דכתב אבל עבד משתעבד לעולם אך י"ל דהך לעולם לאו דוקא רק כל ימי חייו ועיין בתוס' שם בד"ה בין כך ואף דהא נתייאש ממנו וא"כ שוב הוה עליו דין ישראל ועי' בר"ן שם ותוס' שם ד' מ"ג ע"ב ד"ה אבל, ועיין בר"ן נדרים ד' כ"ט ע"א דכל קנין דהוא רק לזמן לא מיקרי קנין עצמיי ועי' תוס' מגילה ד' כ"ח ע"ב דכתב כה"ג גבי ביהכ"נ ועי' בהך דב"ק ד' קי"ג דאמר שם דע"ע גופו קנוי גם לעכו"ם וע"כ צריך לומר כמש"כ דמ"מ כיון דלא קנוי לעולמות להורישו לבניו מהני השחרור לאפקועי משא"כ ביד ישראל דמורישו לבניו שוב יש עליו קנין הגוף: