הא למה זה דומה כו'. ע' בהשגות וע' הל' מלוה פי"ט ה"ח ובהשג' שם והטעם דס"ל לרבינו דדין ודברים לא הוי קנין רק סילוק בעלמא ולא שייך ע"ז מה מכר ראשון לשני כו' וזהו כוונת הירושלמי כתובות פ"ט ה"א כל גרמי אמרה שאין אדם מאבד כו' ר"ל דזה לא הוי כמו מכירה אם כתב דו"ד רק שלא יתבענו דאם הוי מחילה גם הראשונה לא תוציא מיד השניה דהא השניה הוציאה מהלוקח והלוקח היה לו הזכות שאין הראשונה יכולה להוציא מידו וא"כ גם מיד השניה לא תוציא דהא הב' עומדת במקום הלוקח וע"כ דדו"ד לא הוי גדר מחילה רק שלא תוכל לתובעו ומ"מ השעבוד מוטל עליו וע' נדרים דף ל"ג ע"ב בשלוה ע"מ כו' ובירוש' פ"א דמכות הובא בהל' שמיטה פ"ט דהמלוה ע"מ שלא לתובעו שביעית משמטתו הרי חזינן דשייך בו לא יגוש ויש שעבוד וע' רא"ש ז"ל פ"ט דב"מ בשם גאון גבי מצרן היכא דקנה מיד חד מצרן אם הוא במקום מצרן. וזה הב' לא עדיף מיורש דקי"ל דהיכא דאינו זכות גמור אינו מורישו לבניו ע' ב"ב דף ס"ג ע"א וירושלמי דמאי פ"ו ה"ב דרק אם התנה בפירוש לי וליורשי וע' תוס' ב"מ דף ס"ד ע"ב ד"ה לכשיהיו וב"ב דף ק"מ ע"א גבי לזון את בת אשתו דאינה מורשת ליורשים ושם דף קמ"ד ע"ב לענין שושבינות וגטין דף מ' איסורא לבריה לא מורית וזהו כוונת הגמ' כתובות דף צ"ג ע"א דרק מדו"ד סליק נפשיה ע"ש בתוס' ור"ל כהא דירושלמי רפ"ט דשם. וע' ירושלמי שם ספ"ו דמ"ד לכתובה ולתנאים כו' ור"ל כך כמו הא דירושלמי דמאי פ"ו ה"ג דלמ"ד לכתובה ולתנאים ר"ל שיהי' כמו בפעם ראשון ולא הוי מקח חדש רק כמו סילוק הפטור ולכך גם לענין תנאים כן וא"כ י"ל במעשרות דזה הוי רק ביטול המכירה ולמ"ד לא לתנאים ס"ל דהוי מקח חדש ולכך א"ל במעשרות וה"נ כן בהא דכתובות דמה שהלוקח א' נוטל מלוקח ב' אי זה הוי כמו קנין חדש או כסילוק וע' רש"י כתובות דף צ"ה ע"ב ד"ה מוקמינן ותוס' ב"ב דף קל"ט ע"ב ודלא כתוס' כאן וע' ירוש' כתובות רפי"ב גבי פסק לזון את בת אשתו היך הדין אי גרשה והחזירה ושם ספ"ט ובבלי כתובות דף ע"ג ע"ב גבי אשה אחת כע' ב' נשים. ובאמת מחלוקת דערכין דף ל"א ע"ב דר"י ור"א אם חלוט לראשון או לשני ע"ש ברש"י דר"ל אף לענין זה דאין הלוקח ראשון יכול לגאול מיד הב' ור"ל דהלוקח הא' נסתלק לגמרי מזה וברשב"ם ז"ל ב"ב דף קל"ט ע"א ד"ה והתניא דפירות המחוברים הם ליורשים ולא ללוקח אך שם י"ל דאם היה ללוקח לא היה האב נותן להם וע' בה"ה ז"ל בהל' זכיה פי"ב הי"ג בשם בעה"מ וב"ק דף צ"ו ע"א גבי שבח ובמלחמ' אהא דשם דף ח' ע"א: