אין פודין כו'. אם היתה כו' כוונת רבינו כך דהיכא דלא אמר סכום שויה אז אמרינן דר"ל שיוחלף בזה גם החומש עם הקרן וא"צ להוסיף חומש משא"כ אם אמר סכום דאז ר"ל קרן לבד מחומש וע' מנחות דף ק"ז ע"ב גבי שור במנה דר"ל לבד מנסכים וה"נ כן וע' כתובות דף ס"ו ע"א שום במנה ע"ש בתוס'. וע' ב"מ דף ק"ד ע"ב ד' מאה זוז בכתובתה היך כוונתו:
ונותן. ב' סלעים ומחצה כו'. הנה מוכח דס"ל לרבינו דיכול לאמר גבי הקדש לדידי שוה לי כך ולא משום דמרבה בהקדשו כטעם הירושלמי דהא לפ"ז לא היה צריך להוסיף חומש רק לפי שויו וע' בקדושין דף ח' ע"א דשם מחלק בין היכא דצריך להדבר אך רבינו לא הביא זה בהל' בכורים וכ"כ בזה דשם מיירי שהוא בעצמו לא היה כהן רק נטל בשביל אשתו לכך לא מצי אמר כך משא"כ בכהן עצמו וה"נ כן וע"ש בר"ן ובכתובות דף צ"א וע' ב"מ דף ס"ה ע"א גבי מאן דמסיק תריסר זוזי דאמר ליה סברית וקבלית וע' ב"ק דף כ"א ע"א משום דנחת אדעתא דאגרא וא"כ מאי מקשה שם בגמ' תרתי הא משכחת לה כה"ג וכע' הא דתוס' שם דף כ' ע"ב ד"ה טעמא ע"ש וע' כתובות דף נ"ג ע"א גבי מוכרת כתובתה לאחרים דאמרינן זוזי אנסוה וה"נ נימא גבי הא דב"מ שם דלכך שכרה ביותר כדי לגבות את החוב ומ"מ לא אמרינן כן וע' ירושלמי כתובות פ"ד הי"ד גבי הדא איתתא דהוי פורנא כ' דינר והבית היה שוה רק י' דינר ומסיק שם כיון דהבית אינו שוה רק י' דינר הוי כמו שאין לה כתובה אלא י' ולא מצי אמרה לדידי שוה הבית כ' דינר וכאן לא שייך הא דכתובות דף צ"א הנ"ל דהא לית להו פסידא וצ"ל דכיון דעיקר כתובה הוא רק מן הקרקע הוי כמו פסידא ליתמי. וע' ירושלמי נדרים פ"ט ה"ה דלא משמע כן וע' תוס' כתובות דף צ"ה ע"ב ד"ה ואין דאם ליכא רק מטלטלין הוה כמו שאין חייבין לה כלל ע"ש וכ"כ בזה. וע' ערכין דף כ"ז ע"ב גבי מחלוקת דב"ש וב"ה אי מוסיפין חומש על עילויו של זו ור"ל אם החומש הוא כפי שויו או כפי התשלומין וא"כ י"ל דאף דקי"ל דהקדש שוה מנה שחיללו על ש"פ מחולל מ"מ החומש צריך לשלם לפי שויו של הדבר לא כפי פדיונו וע' ב"ק דף ס"ה ע"ב ברש"י ד"ה דכפלא וחומש הולך אחרי הקרן ע"ש וע' כריתות דף כ"ו ע"ב. אך שם קאי אחומש דמעילה ולא אחומש דפדיון וע' תוס' גיטין דף ס"ה ע"א ד"ה ואמה. וע' ירושלמי ב"ק פ"ט ה"ז דהוה מחלוקת שם אימתי נעשה החומש קרן אם בשעת נתינת הקרן או בשעת העדאת עדים וע' תוס' שם דף ק"ד ע"ב אך שם קאי אחומש דכפרה. וע' ירושלמי תרומות פ"ו ה"ד דאמר שם גזיה"כ מקום שהקרן מהלך שם החומש מהלך אך גם שם קאי אחומש דכפרה: