ואפילו תפילין שבראש כו'. הנה רבינו ז"ל דייק שבראשו וכן דייק רש"י כאן דף כ"ד ע"א ד"ה סלקי ונ"מ אם זה הוה גדר מלבוש או בגדר נכסים סתם עיין בזבחים דף י"ח ע"א אם בתפילין הוה יתור בגדים ויהיה נ"מ לפי מה דקי"ל לעיל פ"ג דאף אם הקדיש נכסיו אין לו בכסות בניו אם אין לו גם בתפלין שלקח לבניו אם זה הוה בגדר בגד ועמש"כ לעיל בהל' שבועות פ"ה הי"ח שלא יעלה עליו בגד ע"ש וכן יהיה נ"מ לעיר הנדחת דמלבושים של צדיקים מותרים האיך הדין בתפלין של צדיקים לדידן דלא ס"ל כר"א ובאמת זה תליא בבעיא שם גבי פיאה נכרית בסנהדרין דף קי"ב ע"א ומה דאמר שם דתליא בסרטא ור"ל דלא הוה מלבוש גמור רק מונח על תכשיט עיין שבת דף נ"ז ע"ב וזה דמיבעי אם זה הוה כמו בגד ולבוש ועיין חולין דף קל"ח דכיפה של צמר המונח תחת ציץ יש עליו שם בגד ועיין בתוס' זבחים דף י"ט ע"א ועיין מ"ש הירוש' ז"ל רפ"ו דשבת דלא הוה רק ב' אצבעות כמו ציץ ור"ל דנ"מ שלא יהיה יתור בגדים כמו בזבחים שם ועיין בירוש' דגטין פ"ד ה"ב אפי' קלסתו דעל ראשך ע"ש ועיין בגיטין דף נ"ב ע"א גבי אפטרופוס דלוקחין להם תפלין דמשמע דגם בקטנים וכמבואר בירוש' פ"א ה"א דתרומות דרק ביתום אז תורם אפטרופוס ועיין בתוס' גיטין דף מ' ע"ב אך י"ל דזה תליא אם לילה זמן תפלין כעין דאמרינן בזבחים שם דאז הוה מצוה דגופיה ע"ש ועיין שבת דף ס"ב גבי נשים ותוס' ערכין דף ל"ב ע"ב דתפלין דמיהם יקרים וא"כ י"ל דהוה כמ"ש רבינו בפ"א מהל' מלוה דבע"ח גובה מתכשיטין ובגדי שבת ע"כ ועיין ברשב"ם ב"ב דף קנ"א ע"א ד"ה ס"ת דכתב דתפלין הוא מלבוש וב"ק דף ק"ב ע"ב ועיין בתוס' נזיר דף נ"ד ע"ב דציץ הוה בגד ע"ש ועיין בהך דכתובות דף ע"ה ע"א ד"ה וכי דאפשר להעביר לפי שעה גבי כהן לא הוה מום ע"ש ובירוש' פ"ז דכתובות גבי קרח באשה אם הוה מום ובהך דבכורות דף מ"ג ע"ב גבי לפניו ועיין שבת דף נ' ע"א גבי כיפה ע"ש בתוס' דלובשה הקרח וא"כ ה"נ כאן אך י"ל דגבי כהן הוה כמו יתור בגדים ובזה י"ל מה דבבכורות דף מ"ג מיתי הך דת"כ דיליף מהך קרא דוערכו כו' הכהנים לרבות הקרחנים ובזבחים דף י"ח ע"א למד מהך דכ"ה שלבש בגדי כה"ג פסול ע"ש ר"ל דגבי כה"ג כיון שלובש כיפה של צמר אינו נראה הקרחה ולא הוה מום משא"כ בכ"ה דא"י ללבוש זה מחמת יתור בגדים: