אין אדם מקדיש כו' שדה מקנתו כו'. הנה מלשונו משמע דאף חרם בדה"ב לא חל עליה וכמש"כ לעיל דחרם הוא רק שיחול על גוף הדבר וכאן א"א לחול על גוף הדבר מטעם שאינו שלו וגם נ"מ דמגוף הקרקע מותר ליהנות דלא הקדיש רק את הפירות והגידולין ונ"מ להא דמעילה ד' י"ג גבי הדש קלעילין מעל משום האבק וכאן אם הקדיש שדה מקנה לא מעל משום דאין גוף הקרקע קדוש. וע' ב"מ ד' ק"ו ע"א מה דמתרץ שם אשביעית דלכך עולה מן הגירוע משום דחזי למשטחה בה פירי ע"ש ברש"י וע' תוס' ב"מ ד' ס"ד ע"א ד"ה מה גבי משכנתא דסורא אי זה מקרי הנאה בעצם הקרקע או הוה רק גדר תשמיש ופירות וע' רשב"ם ב"ב ד' נ"ג ע"ב גבי המציע מצעות בנכסי הגר דהוה קנין אף אם נימא דאכילת פירות לא קנה והוה בגדר חזקה וע' הל' מכירה פ"א הט"ו וט"ז דשטוחי פירי הוה קנין במו"מ ואף דהמציע מצעות לא הביא שם רק בהל' זכיה ומתנה וס"ל דהוה כמו ניר ובהך ניר שכת' רבינו בהל' מכירה פ"א הט"ז שם לא ר"ל דהניר הוה חזקה גבי מקח וממכר רק שנכנס לתוך השדה ונרה מראה שהוא בעל השדה וע' ב"ב ד' פ"ז ע"א ובסוף פ"ג מהל' מכירה ובירושלמי מעשרות פ"ב סה"ה גבי אבטיח דהוה קנין אם ספת בו ע"ש אבל גבי עבד הגבהה הוה קנין אף במו"מ וע' סנהדרין ד' פ"ה ע"ב גבי זג עלה ונ"מ אם העבד היה ישן אי הוה קנין גבי מו"מ דאז י"ל דדמי לקרקע דרק בנכסי הגר קנה וזה נ"מ אם הוה בגדר תשמיש או בגדר הנאה וע' הל' גזילה פי"ז ה"ו דמשמע שם דרכוב בבהמה קנה אף שאינו מנהיג ברגליו גבי מציאה ואף דבהל' מכירה לא פסק כן משום דכ"כ דנראה דאף דקי"ל דחזקה לא שייך במטלטלין זה רק היכא שאין הוא נהנה מהדבר אבל היכא דהוא נהנה מהדבר הוי קנין כעין גבי ע"ע וגבי מטלטלין וע' קדושין ד' כ"ז ע"א דחזקה לא שייך גבי ע"ע ותוס' גיטין ד' ל"ח ע"א אך זה רק אם לא נהנה מגוף הדבר אבל אם נהנה מגוף הדבר גם בעבדים ומטלטלין הוה קנין וכמו גבי קרדום קידושין דף מ"ז אם בקע בו קנאו ועיין תוספות בכורות ד' י"ג ע"א וגיטין ד' כ"ב ע"א וב"מ ד' ע"ט ד' צ"ט ע"ש אך גבי חזקה דמטלטלין ס"ל דזה רק בנכסי הגר ובאבדה לא במו"מ. וע' ב"מ ד' מ"א ע"ב בתוס' ד"ה חדא ע"ש וגם גבי שאלה י"ל דהוי כמו אבדה ונכסי הגר לענין קנין כיון דגוף הדבר לא נפיק מרשותא דמרא וע' סנהדרין דף ע"ב וכ"מ. וא"כ חזינן דמה שנשתמש בגוף הקרקע לא מיקרי גדר פירות וא"כ י"ל דהכא דא"י להקדיש גוף הדבר לעולם לא מעל כה"ג וע' גיטין דף ל"ח ע"ב בתוס' ד"ה גופא: