עשיר שהעריך כו'. הנה מדברי רבינו לא משמע כשיטת התוס' דס"ל כאן דף ז' ע"ב דלא אזלינן בתר הנדר רק בתר הערכה רק דאזלינן בתר הנדר וא"כ תקשה קושית התוס' שם בהך דהי"א הא בשעת הנדר היה לו עשרה ע"ש וצ"ל דס"ל לרבינו וכן לרש"י דרק אם בשעת הנדר היה לו לשלם כל נדרו דלא הוה כלל בהדר השג יד אבל אם גם אז היה צריך לידון בהשג יד רק שהיה לו יותר כיון דכעת א"ל כ"כ לא אמרינן דהוה כמו שנתן פחות ממה שיש לו כיון דלא נשאר אצלו כלום די בזה וכן י"ל גם כן להיפך גבי עני והעשיר דזה רק אם אז יש לו כל הערך אז אמרינן דנותן ערך עשיר אבל אם יש לו רק יותר זה לא נ"מ לן ובזה י"ל מה דסתרי אהדדי דברי רש"י כאן דף ז' ע"ב דמוכח דאזיל בתר נתינה ודף כ"ד ע"א דמוכח דלא אזלינן בתר נתינה כמ"ש ובזה א"ש דשם אמרי דמ"מ עדיין אין לו כל התשלומין וצריך לידון בהשג יד שוב אין נ"מ כיון דבשעת הערכה היה עני וע' מש"כ התוס' כתובות דף ל"ט ע"א ד"ה בא דרק היכא דיש נ"מ בין לה לאביה אז י"ל דאזלינן בתר השתא אבל היכא דהדבר בטל לגמרי לא אזלינן ובירושלמי שם פ"ד סה"א אמר שם ג"כ כה"ג דהיכא דשייך קנס רק דיש נ"מ אם לה או לאביה אז י"ל דאזלינן בתר לבסוף אבל לבטל הדבר לגמרי לא וע' בנזיר דף ס"ג ע"ב תוס' ד"ה הנ"מ דמוכח שם דכי אזלינן בתר ידיעה סותר ג"כ רק פחות אז י"ל דאזלינן אבל אם לא סותר כלל אז לא אזלינן ולא מקרי שינוי וכן ס"ל לרבינו בהוריות דף י"א ע"א גבי אשם תלוי דמבואר בדברי רבינו בסוף הל' שגגות דקאי גם אכ"ג משום דס"ל דזה לא מקרי שינוי כיון דכ"ג פטור לגמרי ע"ש וע"ש דף ג' ע"א גבי בעיא דמרובין ונתמעטו וא"כ צ"ל לפ"ז דס"ל לרבינו כשיטת רש"י בשבת דף צ"ג ע"א דר"ש ס"ל דיחיד שעשה בהוראת ב"ד חייב דאל"כ הא היכא דפטור לגמרי לא הוה שינוי וכן משמע בירושלמי פ"ג דהוריות ה"ג דמד"א אין חטאו וידיעתו שוין גבי שמיעת קול לא הוי שינוי משום דנשיא פטור לגמרי וע' מש"כ הרשב"ם ב"ב דף ק"ד ע"ב גבי שדה ונעשה גינה דרק היכא דנ"מ אי קרקע אי מעות אבל לא היכא דיש נפקא מינה לענין פטור לגמרי וע' בירושלמי תרומות פרק ה' ה"א דאף דקיימא לן דאין להקדש אלא מקומו ושעתו זה רק היכא דעכשיו שוה כלום אבל היכא דאינו שוה כלום עכשיו אז אזלינן בתר תחילה ע"ש ולקמן אבאר זה אך באמת ס"ל לרבינו דהך דין אי אזלינן בתר נדרו או בתר הערכה תליא בפלוגתא דרבי ורבנן כאן דף י"ז ע"א עיין שם בתוספות דרבי סבירא ליה דאזלינן בתר נדרו ותיכף כשאמר העשיר ערכי נתחייב מיד בערך עשיר ועני דמתפיס בו הוה כמו עשיר והעני ורבנן ס"ל דאזלינן בתר הערכה וזה גם רבנן מודי דאם לאחר הערכה אמר העני כן צריך להביא ערך עשיר ורבינו פסק בזה כרבי וס"ל ג"כ דהא דאמר כאן דף ו' ע"ב יכול אף קודם גמ"ד כן דלכאורה תמוה מה צריך קרא לקודם גמ"ד הא ודאי אז בר דמים ובר הערכה הוא ולא גברא קטילא רק דר"ל אם נדר או העריך קודם גמ"ד וקודם הערכה נגמר דינו וכמש"כ לעיל ובאמת י"ל דזה תליא ג"כ בפלוגתא דר"ש ורבנן בהוריות דף י' ובכ"מ אי אזלינן בתר חטאו או בתר ידיעתו ואנן פסקינן דלא כר"ש: