הרי שלא נמצא כו' הנה רבינו כתב שאין נוטלים ממנו ומלשון הגמ' לא משמע כן רק דאז נשאר עליו לחוב כל השאר אבל מ"מ יכול להיות דמקבלים ממנו גם פחות מסלע וע' בבכורות דף י' ע"ב גבי אין פדיה פחות משקל ושם דף י"א גבי עין יפה סלע ובחולין דף קל"ז ע"ב דנתינה פחות מסלע לא וע' מש"כ רבינו בהל' בכורים פי"ב הי"ב דנראה דס"ל דזה קאי אפדיון בשוים ומ"מ אם היה פחות מסלע עין יפה לא יפדה דיתר על דמיו לא תפיס דלא הוי כהקדש ויהי' נ"מ לספק פטר חמור דאז ליכא מצות נתינה וא"כ י"ל דדי אף בפחות וא"כ מאי מקשה שם הגמ' דף י"א מן המשנה. והנה כאן בערכין י"ל דנ"מ אם חלה קדושה על פחות מסלע כיון דקי"ל בחולין דף קל"ט דחולין הן עד שיבואו ליד גזבר וזה לא הוי נתינה ליד גזבר כיון דפחות מסלע הוא וע' בב"מ דף נ"ג ע"א גבי מעש"ש פחות מש"פ ולק' דף ק"י ע"ב גבי גזל הגר דאם אין בו שו"פ לכל כהן לא קים ההשבה וע' בתוספתא כאן פ"א דנקט שם היה בידו סלע ונתן ג' דינרים ולא הספיק כו' מגלגלין וכן נקט שם בסיפא גבי ל' סלע ונתן כ"ט והנה ברישא קשה הא אף אם לא היה בידו אלא פחות מסלע ג"כ לא נידון בהשג יד אך י"ל דלפמש"כ דפחות מסלע לא קדיש כלל יד גזבר והוה כמי שלא בא לידו וע' ב"ק דף ק"י גבי גזל הגר שהחזירו חצאין לא יצא ובתוס' מנחות דף ע"ג ע"ב ע"ש אך י"ל כעין דאמרינן במנחות דף ח' ע"א דעתו להוסיף ראשון ראשון קדוש וע' בתרומות פ"ד מ"א גבי המפריש מקצת תרומות ומעשרות ובירוש' שם דמחלק ג"כ כה"ג וא"כ ה"נ כיון דדעתו להוסיף על סלע שפיר נקדש קמ"ל דמכ"מ לא נפטר וכבר הארכתי בזה בח"א מהל' שקלים וע' במכות דף כ"ב ע"א דמבואר שם דאם אמדוהו שיכול לקבל ארבעים ואח"כ נאמד שאינו יכול לקבל כ"כ משמע דפטור לגמרי דאין אומד אחר אומד וע' תוס' כאן דף ז' ע"ב ד"ה בעידנא דהא דעשיר והעני נותן ערך עשיר זה רק אם האומד היה כן וע' ברש"י דף כ"ד ע"א ד"ה שלא דלא משמע כן ותוס' דף י"ז ע"ב וע' בתוס' כאן דלא משמע כך וצ"ל דס"ל דכיון שלא נתן כל ערכו שיש לו גרע יותר וע' בתוס' כאן ד"ה פחות מסלע דלכא' משמע שם דאם נתן כל מה שיש לו לבד מפחות מסלע אז אף אם העשיר אח"כ אין מגלגלין ובזה י"ל התוספתא הנ"ל דכאן אף דנשתיר בידו פחות מסלע מ"מ כיון דלא נתן סלע לא הוי נתינה וע' תוס' שבועות דף מ' ע"א ד"ה בטוענו וב"ק דף ק"ה ע"א גבי ג' אגודות וע' ב"ב דף צ"ה ע"א דכל היכא דלא השלים לגמרי מה שיש עליו חיוב עדיין הוי כמי שלא קים ומגלגלין עליו את הכל ע"ש בתוס' גבי נטיעות ובע"ז דף ס"ה ע"א גבי מאה חביות. ואף דאם לא התחיל ליתן כיון שפסקו עליו ליתן כך וכך א"צ ליתן יותר זה גרע כעין הך דב"ב דף פ"ו ע"ב גבי כור בסלע והטעם דכיון דהתחיל למדוד גרע וכמו הך דקדושין דף ח' ע"א גבי מונה והולך שאני וע' גיטין דף ס"ז ע"ב גבי מנה הרי הוא ככולכם וע' לק' בהי"א דכתב שם רבינו לפיכך ישאר כו' וישלים ומשמע דמצטרפין וגם מוכח דאף שלא נתן כשיעור שצריך ליתן מ"מ קדיש דאל"כ מה שייך בזה בע"ח מאוחר הרי לא קדיש עדיין אך י"ל דזה יהיה כהך דסנהדרין דף ט"ו ע"א גבי מתפיס מטלטלין לערכין דמשמע שם דיש עליהם גדר קדושה אף דעדין לא יצא ידי ערכין וע"ש ברש"י ובתוס' דף ו' דנדה גבי לחמי תודה. וגם י"ל דאדרבה אם השאיר לעצמו פחות מסלע אז גרע כעין הך דדף כ"ד ע"א גבי פחות מב' שנים וה"נ דאם השאיר פחות מסלע לא מצטרף להראשונים וכעין הך דב"מ דף נ"ג ע"א גבי פחות משו"פ וע' בנדרים דף ס"ז ע"א גבי הפרת האב או הבעל ולעיל בדברי רבינו בהל' נדרים: