היה חמר. ע' בב"מ דף קט"ז ע"א גבי צמד של פרות ותוס' שם דף קי"ג ע"א ד"ה ויש אך מדברי רבינו בהלכות מלוה ולוה נראה דקאי אצמד לא על הפרות דפרות לא מקרי כלי רק נכסים ע"ש בפ"ג ה"ג ועי' בקדושין דף כ"ח ע"ב אם בהמה הוי גדר כלי ובנדרים דף נ"ה ע"א גבי עללתא אם ספינה נקרא ג"כ עללתא וב"מ דף ס"ט ע"ב גבי ספינתא ובאמת מדברי הירושלמי ב"מ ספ"ט נראה דצמד של פרות לא הוי מטעם אוכל נפש רק אם משכנן שלא ברשות ב"ד ולכך נקט משכן ולא חובל וע' ב"ב דף ע"ז ע"ב גבי מכר את הצמד ובדברי רבינו בהלכות מכירה פכ"ז ה"ב מה דס"ל לחלק בין צמד לעול ונראה דהטעם דצמד הוא לב' פרות לכך לא בטל ועול הוא לחדא פרה ולכך שינה רבינו שם לשון התוספתא גבי עול ונקט רק פרה וע' ב"ק דף י"ז ע"ב גבי עגלה מושכת בקרון ובע"ז דף י"א ע"ב ע"ש ובנדרים דף ל"ג ובירושלמי שם מה דמחלק בין קרדום של בקיעה לקרדום של ניכוש ובעירובין דף צ' ע"ב גבי ספינה: