שתי לשכות כו' הוצרכו כו'. ע' בהשגות וע' בתוספתא פ"ז דתמורה ומש"כ רבינו לק' בהל' תמורה פ"ד הי"א ובמה דפליגי בכתובות דף ק"ו אם כלי שרת הוי כצורך קרבן או צורך בית ומשני שם דצורך קרבן הוא ומ"מ אם הותירו קדשי בה"ב עושין מהן כלי שרת דהיינו צורך קרבן וע' במש"כ רבינו בספ"ד מהל' שקלים ובמש"כ שם וע' במה דס"ל לרבינו שם דמזבח נעשה משירי לשכה משום דס"ל דצורך קרבן דלא ס"ל כר' יהודה בזבחים דף נ"ט דמקריבים על הרצפה ולכך ס"ל דבנין המזבח ובדק הבית הוה ב' דברים כמבואר בסוף הל' שקלים ובהל' תמורה וע' בירוש' ספ"ו דשקלים מין ספות כסף כו' ר"ל דאין עושין מכלים של מזבח לבדק הבית וע' מש"כ רש"י תמורה דף כ"ג ע"ב על הך דוזהב לכפורת ובתו"י יומא דף נ"ה ע"ש אך י"ל דכפורת ג"כ צורך קרבן הוא דהא מזין עליו ביוהכ"פ וע' ביומא דף נ"ה ובירוש' שם דהוה מחלוקת אם היו נוגעים הדמים בעצם הכפורת או לא וע' בתמורה דף ל' ע"ב בהך דריבר"י גבי רקועין אם עושין מאתנן וע' במנחות דף צ"ט ע"א דגופו של מזבח עדיף מכלי שרת וע' תוס' יומא דף מ"ו ודף מ"ח אם מחתה הוה כלי שרת ותו"י שם דף מ"ז ודף נ"ג ותוס' חגיגה דף כ"ג ע"ב. אך י"ל דמזבח של משה שאני דהוא היה כלי שרת לא רצפה לבד כמבואר בזבחים דף ס' ע"א ונמשח וע' תוס' שם דף נ"ט ע"א וברש"י שם דף כ"ז ע"ב ד"ה הא רצפה וע' בסוף חגיגה גבי המזבחות ע"ש ולכך מבואר בזבחים דף ס"א בתוס' ד"ה אע"פ דיש שם מזבח עליו אף בשעת נסיעה וע' בירוש' ספ"ד דיומא דהוי מחלוקת בזה והטעם משום דהמזבח של משה לא בעי שיהא אטום באדמה דהוא כלי ולא בנין וע' בע"ז דף נ"ב ע"ב בתוס' ד"ה כיון דכלים יש עליהם שם תקרובת והוא מהך טעם דהוה צורך קרבן ושם דף נ' ע"ב בתוס' ודף מ"ז ע"א גבי כלי שיר דהוי מכשירי קרבן ולכך אמרינן בכתובות דף ק"ו ע"א דפרוכת היו נוטלין שכר אריגתו מתרומת הלשכה משום דהני לצניעותא עבידי כמבואר בזבחים דף נ"ה ע"ב והוי לצורך קרבן כדי שיוכל לאכול קדשים כמבואר שם וכן מבואר בירוש' שקלים פ"ד וע' במעילה דף ט' ע"ב במה דאמר כל קרבנות המזבח למזבח ע"ש ברש"י ולכא' הא זה הוי כמו מה דאמר שם גבי קרבנות ציבור אך כונת רש"י כך דע' בתוספתא דמעילה ספ"ג דנקט הקדש מזבח ור"ל כשיטת רבינו דאם נהנה מדבר שהוקדש לצורך מזבח יביאו ג"כ לצורך מזבח ולא לצורך בדה"ב זהו כונת רש"י ג"כ וע' במש"כ רש"י כריתות דף כ"ב ע"א וכ"כ בזה ובאמת יש דבר אחד דהוה כלי שרת של מזבח וכלי שיר לשיטת רש"י ערכין דף י' ע"ב גבי מגרפה ועיין תמיד דף ל"ג ע"א ודף ל' ע"ב ובפה"מ שם ועיין תמיד שם דעל הבזיך של קטורת היתה מטולטלת אחת של בגד וע' בחולין קל"ח ע"א גבי כדי לעשות בגד קטן ואמאי לא מוקי לה על זה וי"ל דזה ג"כ הוה צורך קרבן דמזבח הפנימי ובאמת נראה לי דזה בכלל בגדי השרד ע"ש דף קל"ז ע"א וביומא דף ע"ב וברמב"ן ז"ל וע' ביומא דף מ"ד ע"ב גבי ניאשתיק וע' מש"כ התוס' זבחים דף נ"ט ע"ב דהפרים שהתנדבו הנשיאים למשכן הקריבם שלמה למזבח והוא כשיטת רבינו וע' בתענית דף כ"ז ע"א דכלי שיר מעכבין את הקרבן ומשמע דאף אם נימא דאין שיר מעכב את הקרבן מ"מ הכלים צריכים שיהיו וע' במש"כ רש"י עירובין דף ק"ב ע"ב גבי נימת כינור שנפסקה דכתב שם דהוה רק כמו מכשירין ולכא' ל"ל לאמר זה הא תיקון הכלי הוי מכשיר אבל באמת מוכח שם דף ק"ג ע"א דלענין שיר אינו יכול לשיר בה אם קושרה ע' בזבחים דף פ"ח גבי כלי שרת דאין מתקנין אותם ובירוש' פ"ז דשבת דלא היה שום קשר בכלי המשכן וכמבואר בגמ' שם דף ע"ד ע"ב השתא כו' אך מ"מ לענין זה שצריך להיות במקדש הני כלים לענין זה מהני אם קשרן וכן מוכח בירוש' עירובין שם וע' בתו"כ פ' אחרי דמרבה דאין מחללין יו"כ לתקן בגדי כהונה אף דהוי מכשירי קרבן ופליג על רש"י דכאן וע' בסוף עירובין דרק שבות התירו וע"ש ברש"י: