הכותי נערך כו'. ע' בהשגות והנה צ"ל דרבינו ס"ל דלפי המסקנא אין הטעם משום הך דלא לכם ולנו וכמבואר בירוש' שקלים פ"א ה"ה דכיון דלא אמר בפירוש לבדה"ב למד"א דמעריך שפיר הולך לבדה"ב וזהו כונת הגמ' כאן דף ה' ע"ב מה דמקשה שם למה מועלין ותירץ משום רפיון ידים ר"ל וזה שייך רק היכא שמתחלה מכוין לבדה"ב אבל אם לא נתכוין לזה ומאליהן הן באין לא שייך בזה רפיון וא"כ י"ל דהא דקתני דקדשי בדה"ב מועלין בו ר"ל אערכין. וגם י"ל דהא דקאמר בגמ' בתחילה אין מקבלין ר"ל אם תחילת כונתו לבדה"ב ובסוף אסור לעשות ממנו דבר המסוים דהינו מן ערכין ומן מותר נכסים וא"ש מש"כ התוס' כאן ד"ה תנא אך רבינו לא ס"ל כן רק דס"ל דלבה"ב אין מקבלין שום דבר אם אמר על דעת עצמו וזה מה דאמר כאן דף ו' גבי תרומה וקורה יגנז ור"ל אף בזמן המקדש רק דאם נתן על דעת ישראל וכיון דס"ל לרבינו לק' בספ"ב ובסה"ל שקלים ובהל' תמורה דיכולים לשנות מקדשי בדה"ב לקדשי מזבח וא"כ יכולים לעשות ממנו קדשי מזבח דהיינו קרבנות ולכך מעל אך גבי דבר מסוים י"ל דאז לא נשתקע שם בעלים ממנו וכמבואר כאן דף ו' ע"ב וא"כ אסור לשנותה דנכרי פעי ולכך צריך להחזירה. והנה באמת יש לפרש לכא' כמו דאמרינן בהך דע"ז דף כ"ג ע"ב לר"א דאסור לקנות מעכו"ם לצורך משכן ופ"א. וע' במש"כ התוס' מנחות דף ע"ג ע"ב ד"ה איש דאין מקבלין מהן קרבנות לצורך ציבור. וע' בירוש' פ"ב דע"ז ה"א מה דמקשה במה דמבואר בספרי פ' שלח פסקא ק"ז דלוקח תמימים ע"ש ומתרץ דר"ל בדמים ובספרי שלנו גרס תמידין ור"ל כעין דאמרינן בע"ז דף כ"ד ע"י תגרי ישראל וכמו שלקח דויד מיד ארונה אף דהיה גר תושב ושלמה מיד חירם דגם מג"ת אסור לקבל כמש"כ רבינו בסה"ל שקלים וזהו דאמר כאן בתחילה כאן בסוף ר"ל מיד עכו"ם תיכף לבדה"ב או לקרבנות ציבור אסור אבל בסוף שיהיה ע"י אמצעי מותר ולכך יכול להביא מהם ק"צ ולכך מועלין. וע' בתוספתא שקלים פ"א וע' בספרי פ' קרח דמבואר שם בפסקא קי"ז דעכו"ם יש להם חרמים וניתנים לכהנים ואף דסתם עכו"ם אמרינן דלאו לשמים כמבואר כאן ובמנחות דף ע"ג וכן נ"מ למאי דס"ל לרבא כאן דהטעם דאינו נערך משום לא לכם ולנו וא"כ לפ"ז אם אמר ערכי לגבי מזבח יהי שייך גם בנכרי ובזה יש לישב הך דנזיר דף ס"ב ע"א ע"ש ברש"י ותוס' דמרבה שם כותי גדול אם אינו יודע להפלות ור"ל דאף דסתם עכו"ם לבו לשמים זה רק ביודע להפלות אבל באינו יודע אמרינן דדעתו על דעת ישראל ויהי זה למזבח ולכך מעריך וא"ש דבכ"מ אמרינן דעכו"ם על דעתיה דנפשיה קעביד בגיטין דף כ"ג וכ"מ אך שוטה לא וכמו בקדושין דף כ"ב ע"ב גבי קטן ע"ש: