16-17. מי תשמישו של נחתום שופכין אותן במקום האישבורן, ואין שופכין אותן במקום קטפריס, מפני שמתכנסות וכו'. במשנתנו ספ"ב: מי תשמישו של נחתום ישפכו, מפני שהן מחמיצין, ועיין ידים ספ"א.27ועיין רש"י מ"ב א' ד"ה שמקטפת, ורי"ץ גיאת, עמ' צ"ב. ובירושלמי ספ"ב: אית תניי תני שופכן במקום אשבורן. אית תניי תני שופכן במקום קטפרס. א"ר יוסה מאן דאמר שופכן במקום אשבורן בשהיה אשבורן גדול (כ"ה בגוף כי"ל ובשרי"ר). מאן דאמר במקום קטפרס בשהיה קטפרס גבוה (כ"ה שם). וסתם קטפרס בא"י לא היה גבוה, שכן אמרו בירושלמי עירובין פ"א סה"א, כ"ו סע"א: בשהיה המקום מנדרן, אבל לא היה המקום מנדרן לא בדא. ופירש בפ"מ שם: דכיון דמקום מדרון הוא יתאספו הגשמים ויקלקלו את הספר וכו'. ומשום זה שנתה הברייתא כאן ששופכן במקום מישר, ולא יתכנסו בו המים. ועיין מ"ש לעיל עירובין, עמ' 464 ואילך.
ובבבלי מ"ב א': תני חדא שופכין במקום מדרון ואין שופכין במקום האישבורן, ותניא אידך שופכין במקום האישבורן. לא קשיא הא דנפישי, דקוו. הא דלא נפישי, דלא קוו. ופירש הר"ח: אפילו במקום האישבורן. וכן הוא בגליון כי"מ: אף שופכן במקום האישבורן.28וכן בעיטור הלכות מצה ומרור. הוצ' רמא"י קכ"ט ע"ג: והא דתניא אף במקום אשבורן וכו'. והרי"ף והר"מ (פ"ה מה' חו"מ הט"ז) לא הביאו אלא את הברייתא הראשונה. משום שאין אנו בקיאין כמה הן מים מרובין, כמו שפירשו הראשונים.