4–5 בית שמיי או' שתי שורות על פני כל המרתף. פיסקא ממשנתנו פ"א מ"א. ובירושלמי שם ה"א, כ"ז ע"ב: אי זהו מרתף כל שנתון עם הלחם בחצר. ובמשנתנו מסיים: ובית הלל אומרים שתי שורות החיצונות שהן העליונות.
5-6. שורה החיצונה הרואה את הפתח והעליונה הרואה את הקורות וכו'. כלומר, כל השכבה החיצונה הרואה את הפתח וכל השכבה העליונה הרואה את הקורות, והיינו שקולף כמין גמ"א יונית, כפירוש רב הונא בשם רב בירושלמי במקומו וכר' יוחנן בבבלי ח' ב', והביאו בבבלי שם את הברייתא שלנו כסיוע לר' יוחנן. אבל בר קפרא בירושלמי שם סובר שקולף כמין שני גמי"ן, כלומר שתי שורות החיצונות על פני כל המרתף, והיינו שתי שורות העליונות ושתי שורות החיצונות. ובבבלי סובר רב יהודה9בדק"ס, עמ' 21, הערה א' מביא בשם כ"י אוקספורד: רב יהודה בשם רב, כלומר בניגוד לשיטתו בירושלמי. אבל גם בכי"מ ובקטעים הנ"ל ובר"ח הגירסא היא כלפנינו. שבודק את השורות החיצונות מן הארץ עד הקורה, והביא שם ברייתא ששנתה כמותו.
6. אבל שלמטה הימנה ושלפנים וכו'. כלומר, הגמ"א הפנימית שלאחריה, שלא כבר קפרא הנ"ל. ועיין בבלי הנ"ל, ובשנו"ס שם בהוצ' הר"ב נאה.
7-8. בית הלל אומ' שורה החיצונה היא העליונה הרואה את הפתח ואת הקורות שלמטה הימנה, אבל שלפנים הימנה אין צריך לבדוק. וכע"ז גם בד ובקג"נ. והוא כרב בבבלי ח' ב', ואמרו שם: ר' חייא תני כוותיה דרב. אבל בכי"ע: וחכמ' אומ' שורה החיצונה רואה את הפתח היא העליונה ואת הקורות שלמטה הימנה, אבל שלמטה הימנה אין צריך לבדוק. וברור שיש כאן עירבוביא בלשון והרכב של שתי נוסחאות, וצ"ל: שורה החיצונה היא העליונה רואה את הפתח שלפנים הימנה, אבל שלמטה וכו'. וגירסא זו תוקנה ע"פ הבבלי ח' ב', כשיטת שמואל שם, ואמרו שם: וכולהו תנאי תנו כוותיה דשמואל.10לפנינו נוסף: והלכתא כוותיה דשמואל. וכ"ה בקטעים הנ"ל. אבל בכי"מ ובכ"י אוקספורד ליתא, עיין דק"ס, עמ' 22, הע' ה', ובתיו"ט פ"א סמ"א. ועיין בהערות הר"ב נאה שם, באור נוסחאות, מ"ט ע"ב. ובכי"ל: בית הלל או' שורה החיצונה היא העליונה הרואה את הפתח ואת הקורות, אבל שלמטה הימנה ושלפנים ממנה אין צריך לבדוק. ואף כאן יש כנראה עירבוביא של שתי נוסחאות. ושמא צ"ל שם: ושלמטה במקום "אבל שלמטה".
ובירושלמי אמרו בשם ר' יוחנן: שורה החיצונה, היא העליונה, הרואה את הפתח ואת הקורה שלפנים ממנה (כשמואל בבבלי הנ"ל). תני של מטה ממנה (כלומר, הברייתא שלפנינו). הוון בעיי מימר מאן דאמ' שלפנים הימנה, כל שכן שלמטה הימנה.11ולפי שיטה זו קולף למעלה כמין גמ"א, והיינו שתי שורות העליונות הרואות את הקורות, ושורה אחת למטה מן העליונה החיצונה, ובניגוד לב"ש הסוברים שקולף כמין גמ"א על פני כל המרתף אומרים ב"ה שאינו קולף אלא בשתי שורות החיצונות שהן העליונות. מאן דמר שלמטה הימנה, הא לפנים ממנה לא. וכן מפורש בתוספתא כאן. אבל לפי הגירסא של כי"ע (עיין מ"ש לעיל) הרי כתוב שם מפורש: אבל שלמטה הימנה אין צריך לבדוק. ולשיטת הירושלמי כ"ע מודים שצריך לבדוק את שלמטה הימנה. ולפיכך ברור שיש שם תיקון ע"פ הבבלי, וכמו שכתבנו לעיל.