3-4. ישראל שקיבל שדה מכהן תרומה לכהן וכו'. במשנתנו פ"ו מ"ד: ישראל שקבל מכהן ומלוי המעשרות לבעלים. ופירשו הראשונים (עיין בר"ש ובריבמ"ץ) ע"פ הירושלמי שהכהן והלוי שהם בעלי השדה שיירו לעצמם את התרומה או את המעשרות, והם עדיפים ממכירי כהונה (עיין בס' משנה ראשונה). ולפי פשוטה של משנתנו משמע שאף המעשרות של כהן, שהרי מפורש בספרי (קרח פי' קכ"א, עמ' 148): ישראל נותנים מעשר ללוים, אבל כהנים אין נותנים מעשר ללוים. וכן מפורש בירושלמי מע"ש פ"ה, והעתקנו אותו להלן שו' 13. וכן פסק הר"מ בפ"א מה' מעשר ה"ד. ולפ"ז כשהכהן נותן את שדהו בקבלה משייר לעצמו אף את המעשרות. אבל כאן מפורש שבמעשר חולקין, ובזה דין המקבל מכהן כמקבל מישראל. וכן משמע קצת מלשון הר"מ בפ"ו מה' מעשר סהי"ז. ויפה העיר הר"י אברמסקי (בחידושיו כאן) שמכאן נראה שלמ"ד אין נותנין מעשר לכהונה אין הכהן יכול לשייר לעצמו את המעשרות שמתירים את פירות האריס. ודווקא בתרומה שהוא זוכה בה אפילו משל אחרים סתמה כמשיירה לעצמו, והוא משאילה לאריס שיתיר בה את פירותיו ויחזירנה לו,1עיין בעליות דר' יונה ב"ב ס"ג א', בשטמ"ק שם ס"ב ב', ובריטב"א שם. ועיין שטמ"ק שם, ס"ג א'. אבל המעשרות שהם מתירים את פירות האריס אינם שלו, וצריך ליתנם ללוי, ולפיכך אינו משיירם לעצמו.
ועיין בשעה"מ פ"א מה' מעשר ה"ד שהוכיח שלשיטת רש"י והריטב"א אף כהן מחייב לתת את המעשרות שלו ללוי, עיי"ש ולפי שיטה זו הברייתא שלנו היא כפשוטה.
ברם ברש"ס, פ"ח ע"ב: תרומה ומעשר ראשון לכהן ומע"ש חולקין בשוה.
4-5. קבל שדה מלוי מעשר ראשון תרומה וכו'. צ"ל: מעשר ראשון [ללוי]. תרומה וכו', כמו שהגיה הגר"א. וכן מעתיק מן התוספתא במהרי"ק פ"ו מה' מעשר הי"ז, וממנו, כנראה, אף בכ"מ שם. ועיין בפירוש הרש"ס הנ"ל, וכנראה שאף לפניו2ועיין במלא"ש פ"ו מ"ד. נשמטה בבא זו, כמו בכי"ע.3וטעם ההשמטה, משום שבכי"ע גרס בכל הבבא "חולקין בשוה" במקום "חולקין ביניהן" שבדפוסים. וכן בפיסקא שבפי' הרש"ס גורס בכל מקום "חולקין בשוה", עיי"ש.
5. חולקין בינהן. בנוסח הקדום שממנו נעתק כי"ע, היה כנראה: חולקין בשוה, עיין מ"ש בהע' 3.
6. מעשר ראשון ללוי וכו'. כלומר, אפילו מחלקו של כהן. והטעם הוא שמכיון שאין נותנין מעשר לכהונה, סתמו כהתנה שהמעשרות ישארו שלו, הואיל וגוף השדה היא שלו, ויש לו זכות במעשרות יותר מן הכהן. ועיין מ"ש לעיל, שו' 3–4.
7. חולקין ביניהן. ברש"ס הנ"ל: חולקין בשוה.4אלא ששם בט"ס: תרומה ותרומת מעשר חולקין בשוה. ועיין מ"ש לעיל שו' 5.