28. הרוצה להפריש וכו'. נתבאר בפירוש הקצר, ע"פ הירושלמי פ"ה ה"ב. ובירושלמי רה"ב מביא את הברייתא שלנו,30הנוסח הנכון הוא בפ"מ לר"מ בן חביב כת"י ששון, והעתקתיו בסה"י לכבוד ר"א מרכס ח"א, עמ' שי"ח. והעמידוה בכהן ולוי שיכולים להפריש תרומת מעשר (שהרי בטבל וודאי אנן קיימין שמפריש ממנו אף תרומה). ובר"ש פ"א מ"ב העמידה בשיטת אבא אלעזר בן גמלא (בבלי גיטין ל"א א') שאף לישראל יש רשות להפריש תרומת מעשר. ועיין מ"ש להלן תרומות פ"א ה"ט. ועיין בהשמטות ציון ירושלים לירוש' הנ"ל.
29-30. האומ' אחד ממאה וכו'. וכ"ה בד ובכי"ע, וצ"ל: הוא אומר, ובירושלמי בכי"ר, בכי"ס ובר"ש: ואומר וכו'.
30. הרי זה בצד זה מעשר. וכ"ה בכל נוסחאות התוספתא. ובירושלמי: הרי הן בצד זה חולין טבל.31המלה "טבל" ליתא בירושלמי כת"י הר"מ בן חביב ובר"ש מוגה, לפי עדות הנ"ל. עיין לעיל הערה 30. ואף כאן הפירוש הוא שקבע מקום ולא קרא שם, שאם לא כן נמצא מקדים. וכן יוצא מהמשך העניין להלן.
31. הרי זה בצד זה חולין. כ"ה בד ובכי"ע. ובכי"ו בטעות: חולק. ובירושלמי כת"י ור"ש מוגה (עיין הע' 31): הרי הוא בצד זה חולין טבל. ונמצא עכשיו קובע מקום לתרומת מעשר ולחלה במדה מצומצמת.
33. והשאר חלה. וכ"ה במשנתנו פ"ה מ"ב. אבל ברוב נוסחאות המשנה32לו, גוף כת"י פרמה וקויפמן, כי"מ, משניות כי"י עם פירוש הר"מ. ועיין בתיו"ט ובמלא"ש. ליתא. ולברייתא שלנו כיוון הירושלמי (פ"ה ה"א, כ"ד ע"ג): תני ר' חייה אף בודאי (שהרי כאן מפורש תרומה) עליה וכו', חלה אין בה משום בל תאחר.
34. ר' שמעון אוסר בתרומת מעשר וכו'. וכ"ה במשנתנו פ"ה סמ"ג. ובירושלמי שם: ור' יודה אוסר בחלה, ולא אצלו היא נטבלת וכו'? אוף ר' יודה מודה בה. ותני כן ר' יודה ור' שמעון אוסרין בתרומת מעשר ומתירין בחלה.33בכי"ע כאן: ור' שמע' וכו'. ולפ"ז שמא אפשר להגיה: [ר' יהודה] ור' שמעון אוסר' בתרו"מ ומתיר' בחלה. ועיין בשנות אליהו שהעביר את דברי ר' שמעון ממשנה ג' למשנה ד'. ותמה עליו בס' ניר מן הירושלמי הנ"ל שמוכח ממנו שמקום דברי ר"ש הוא במ"ג. ברם הגר"א גורס בירושלמי שם: אמר ר' מתניא בפלטר היא מתניתא, ואצלו היא נטבלת. ואף ר' יודה מודה בה. ותני כן וכו'. ולפי גירסא זו הרי הירושלמי בעצמו מעביר את הבבא למשנה ד'. ועיין מה שהאריך בזה בפאת השלחן סי' י"ט ס"ק ו', אות ט"ו. ועיין מ"ש בפירוש הקצר, והוא מעין פירוש בעל ח"ד והגהות הגר"א.
35. נוטל חלה מכולן. בכי"ע חסר, וכנראה שכן נכון.