45. בת עם הארץ שנשאת לחבר וכו'. ר"מ פ"י מה' מו"מ ה"ו; ה' מעשרות פ"י ה"ג. ולהלן ע"ז פ"ג ה"ט: וחכמ' או' גדולה ומקבלת עליה.
46-47. לקבל עליהן כתחילה. כלומר, אעפ"י שע"ה שנכנס לחבורה אין אשתו צריכה לקבל בפני החבורה, אלא מקבלת לפניו (כלעיל הי"ד), אבל בת ע"ה או אשתו שנישאת לישראל שהיה חבר מכבר צריכה לקבל חבירות בתחילה לפני חבורה. ובר"מ ה' מעשרות הנ"ל העתיק: בתחילה, אבל בה' מו"מ הנ"ל העתיק (פעמיים): כבתחילה, ופירושו כאילו באו בתחילה. ובמעשה רוקח שם: "י"א לכתחילה, וכן עיקר". וכ"ה הגירסא בבכורות בכי"מ (פעמיים: לכתחלה), ועיין בבבלי בע"ז ובבכורות בסיפא בדברי ר"מ. וברש"י בכורות (ל' סע"ב): צריכין לקבל דברי חבירות בתחילה גרס', ולא גרס' כבתחילה (כגי' הר"מ הנ"ל), ובתוספת' גרסי' הכי כתחילה (כ"ה בדפוסים ישנים. ובד"ח בטעות: בבתחלה) כלומר מתחלה קודם שנחזיקנה בחבירות. ועיין מ"ש הרי"ן אפשטין ז"ל במבוא לנוסח המשנה, עמ' 1260 ואילך.