6. הבכרות והסייפות בגנה וכו'. ר"מ פי"ג מה' מעשרות ה"ב. ובירושלמי (פ"א ה"א): הבכורות והמסוייפות הרי אילו פטורות. ולא נזכר החילוק בין גינה ובין בקעה. וכנראה שהכונה שאפילו בגינה חייבות, ואין דינן כפירות הפטורים אפילו נשמרים בגינה.8עיין בירושלמי כאן פ"א ה"א ושביעית רפ"ט, ל"ח ע"ג (לעניין סיאה איזוב וקורנית). ובפסיקתא רבתי (י' הדברות, פ"ק, הוצ' רמא"ש ק"ח סע"א): תני ר' חייא הנשמר בגינה אסור משום גזל, ושאינו נשמר בגינה מותר משום גזל, והפי' הוא שכל הפירות החשובים שהם בגינה המשמרת פירותיה (עיין בבלי נדה נ"א א') אסורים משום גזל (וממילא חייבים במעשרות) והפירות שבגינה שאינה משמרת פירותיה מותרים משום גזל (וממילא פטורין מן המעשרות). וכמובן שבפירות שאין עליהם שומר עסקינן. (ועיין ההוספה בס"ע פ"ה, הוצ' רטנר, י"ג ע"א ובהערה כ"ט שם). ועיין להלן טהרות פ"ז סהי"א, ומ"ש בתס"ר ח"ד עמ' 79. ועיין להלן.
7. אלו הן הבכרות עד שלא ישיבו שומר. פירשו בירושלמי (הנ"ל) בשאין בהן כדי טפלת שומר, כלומר, שהתאנים שנתבכרו הן כ"כ מעטות, שעדיין אינן שוות שכר שמירה. ועיין בר"מ הנ"ל. ועיין ירוש' ערלה פ"א ה"א, ס' רע"ד, לעניין גפן הנטועה בחורש.
8. משיקפלו המקצעות. רוב הראשונים מפרשים (עיין נדרים פ"ה מ"ד, בבלי שם ס"א ב') שמקצוע הוא סכין מתקפלת (כעין תער) שקוצצים בה את עוקצי התאנים, כדי לעשותן דבלה (עיין להלן שבת רפט"ו (פי"ד) ובמקבילות ועוד). אבל מסתבר יותר פי' הר"מ (בפיה"מ שם ובפ"י מה' נדרים ה"ט) שהן מחצלאות שמייבשין עליהם תאנים וענבים (עיין בירושלמי נדרים פ"ה רה"ה, מ"א ע"א). וכן משמע במנחות (נ"ד א', נ"ה ב'). ובמקבילות (תוספתא תרומות פ"ד ה"ב, ירושלמי שם פ"ב ה"ד, מ"א ע"ד) מפורש: שבמוקצה. ועיין שביעית פ"ח מ"ו, במלא"ש שם ובפי' מהר"ש סיריליאו שם קל"א סע"ד ואילך.
ובבבלי נדרים ס"ב רע"א: תנא הוקפלו רוב המקצועות מותרות משום גזל, ופטורות מן המעשר. ולעיל שם שנינו על המשנה: תנא עד שיכפילו רוב המקצועות, וכן פסק הר"מ הנ"ל (לעניין נדר). אבל כאן לא נזכרו "רוב" המקצועות. ומשמע מן הירושלמי (כאן ה"א) ומן הבבלי (נדרים ס"ב א') שמטעם יאוש בעלים אתינן עלה. ואעפ"י שהתאנים הבאים בסוף הקיץ (הסיפות) הן גרועות (עיין ב"ר פכ"ב, ה', עמ' 207), מ"מ כ"ז שלא נכפלו המקצועות חייבות במעשרות.
9. מפני שהן משתמרות. בירושלמי (פ"א ה"א): מפני שהן בחזקת משתמרות. ופירושו שהבכירות, מפני חשיבותן בעה"ב מקפיד עליהן, אפילו אם עדיין אין בהן כדי שכר שומר.