הסלע עד שקל. וכ"ה בירושלמי ובבבלי הנ"ל ובתוספתא מע"ש הנ"ל. ופירושה, שאף לפי דמיה אינו מוציאה אלא אם כן לא פיחתה יותר משקל, אבל אם פחתה יותר משקל אסור להוציאה אפילו לפי דמיה, ואינו מחלל עליה מעשר מפני שאסור לקיימה, והוא מטבע שאינו יוצא. ופירש"י שעד שקל מותר לקיימה, מפני שפחתה ניכר, ואי אפשר לרמות בו ולהוציאו בשקל, אבל אם פחת יותר מכאן יש לחשוש שמא ירמה בו אחרים ויוציאו בשקל, מפני שתחילתו בא מסלע העבה, והעין טועה ומעריכו בשקל, אעפ"י שהוא פחות משקל. ועיין בשטמ"ק שמביא מחלוקת הראשונים אם הכוונה עד שקל ואונאתו, או עד שקל ממש, מפני שכאן יש לחשוש יותר, עיי"ש. ועיין במשנת כלים פי"ב מ"ז ובפיה"מ שם, ובספרי כי תצא פיס' רצ"ד, עמ' 312.
והדינר עד רובע. וכ"ה במקורות הנ"ל. ופירשו בבבלי עד רובע שקל, כלומר, חצי דינר. וכן בספרי הנ"ל: שאין עושים וכו', דינר פחות מטרפעיקא (τροπαϊκά ,Victoriatus) כלומר, חצי דינר.
62-63. פחות מיכן, אפי' איסר אין רשיי להוציאה. בירושלמי הנ"ל: פחות מיכן אפילו הוא כאיסר אין יכול להוציאה. ופירושו שאפילו אם נפחת ועמד על כאיסר אינו רשאי לקיימה.22ע"פ פירוש הנצי"ב, עיין מ"ש לעיל ח"ב, עמ' 754. וכן פירש בהגהות יפה עינים נ"ב א'.
וכנראה שהחשש הוא שמא יוציאה במעה.23בערוך ערך פונדיון פירש שהיו פונדיונות מכסף, ועיין גם רש"י כתובות ק"י ב', ולפ"ז יש לחשוש שמא יוציאו בפונדיון. אבל לא מצאתי בתלמוד פונדיונות של כסף, וסתם כסף הוא מעה, וכמו שאמרו בירושלמי קידושין פ"א ה"א, נ"ח ע"ג, שבועות פ"ו ה"א, ל"ו ע"ד. סוף מטבע כסף מעה. ועיין מ"ש לעיל ח"ב (מע"ש), עמ' 765, ד"ה על הטריסית. ועיין מה שהאריך בזה רח"י שעפטיל בערך מלין, ערך פונדיון. ועיין במלא"ש פ"ד מ"ז. ועיין במשנת מע"ש פ"ד מ"ה.
ובבבלי הנ"ל: פחות מכן, אסור להוציאה. ויש שפירשוה שאם פחת המטבע כשיעור אונאה במטבע (והיינו איסר לדינר, כר"מ), אסור להוציאה, אבל פחות מאיסר מותר להוציאה אפילו לכתחילה, עיין ר"מ פ"ז מה' גניבה ואבידה ה"ד, רא"ש פ"ד סי' כ' ועוד. ועיין בבלי נ"ב א' בתוספות שם, ד"ה אמר, ובשטמ"ק במקומו.