1
23. ועוד זו דרש ר' נחמיה אם יקום והתהלך וכו'. כלומר מלבד הסברא שלעיל, דרש ר' נחמיה ולמדה מן הפסוק. ובבבלי הנ"ל: ת"ר את זו דרש ר' נחמיה וכו', ובמכילתא דרשב"י הנ"ל: שנא' אם יקום והתהלך וכו'. ובירושלמי הנ"ל: מה טעמ' דר' נחמיה, אם יקום והתהלך וכו', ור' נחמיה מביא ראיה מן הכתוב שאומד האמצעי רבה על שניהם, עיי"ש. ובמדרש הגדול שמות הוצ' ר"מ מרגליות, עמ' תע"ו: ונקה המכה. אמר ר' נחמיה אם לאו וכו', אלא אפילו (נראה שצ"ל: אפי' לא) ניתק,27כלומר, כשהוקל לא ניתק למחלה אחרת, אלא עדיין עומד בחוליו הקודם. ומת מחמת מכה ראשונה, הרי זה פטור.28במבואי לה' הירושלמי להר"מ, עמ' י"ד. נשתרבבה בטעות הדפוס מן השורה שלמטה גירסת המכילתא דרשב"י לתוך ההבאה מן התוספתא כאן.