ורבנן סברי עיקר שירה בפה. תימה דבפ' המוצא תפילין (עירובין קב:) תנן קושרין נימא במקדש אבל לא במדינה ואיכא תנא בגמ' דאמר לא היה קושרה אנא עונבה ועד כאן לא פליגי אלא בתיקון כלי אי דחי שבת משום מכשירי קרבן אבל שיר עצמו לכ"ע דחי ותנן נמי פרק שני דערכין (דף י.) בשנים עשר יום בשנה החליל מכה לפני המזבח בשחיטת פסח ראשון ובפסח שני ובי"ט הראשון של פסח ובי"ט של עצרת ושמנה ימי החג אלמא דחי שבת וי"ט דא"א לשמנת ימי החג בלא שבת ולרב ירמיה בר אבא דמסיק בשמעתין בשיר של שואבה פליגי אבל שיר של קרבן לכ"ע דחי ניחא ורב יוסף דהכא איתותב מברייתא וצ"ל דמתניתין דערכין ודעירובין הוה מוקי להו רב יוסף כרבי יוסי בר יהודה ומיהו אכתי קשה דבסוף תמיד נשחט (פסחים סה.) משמע דמילתא דפשיטא היא דאין שבות במקדש ואפי' ר' נתן דמחמיר התם מודה דשבות צריכא התירו ועוד תנן בפירקין (דף נג:) גבי תקיעות של מקדש דבכל יום היו שם עשרים ואחת תקיעות ואפילו בשבת כדדייק בגמרא דבכל יום תנן. ולא אשתמיט דפליג שום תנא ואין לומר דהנהו תקיעות דאורייתא דהא (דקתני) שלש לפתיחת שערים ותקיעות נמי שלש כדי להבטיל העם ממלאכה דוחות י"ט שחל להיות בערב שבת כדתנן פרק קמא דחולין (דף כו:) י"ט שחל להיות בערב שבת תוקעין ולא מבדילין שהיו משנין בהם במקצת כדמפרש התם טעמא בגמרא וכל הני דהתם דרבנן ולא גזור במקדש ובמילוי המים דכתיב ושאבתם מים בששון. גזור וי"ל דלפי שהיה שם רוב כלי שיר חלילים כנורות מצלתים נבלים שצריכים לתקן תדיר גזור בהו טפי מהנך דסגי בשופר דלא בעי תיקון ואגב דגזור בהו גזור נמי שלא יתקעו למילוי המים בי"ט כדמוכח בפירקין (דף נד:) דפריך אי הכי ערב שבת שבתוך החג נמי לא ליחשביה זימנין דלא אשכחן כגון דחל יו"ט ראשון של חג בע"ש כלומר דבצרי להו תקיעות משום דלא תקעי למילוי המים והיינו טעמא כדפרישנא לפי שרגילין בהו להרבות בשאר כלי שיר בלא מספר כדתנן בפירקין (דף נא:) גזרו שלא יתקעו כלל: [1] And the Rabbis hold that the primary singing is vocal. It is puzzling, because in the chapter "One Who Finds Tefillin" (Eruvin 102b), it is taught that we tie a string in the Temple but not in the rest of the country. And there is a Tanna in the Gemara who says, "I did not tie it, I wrapped it." They only disagree about repairing an instrument, whether it overrides Shabbat due to the preparation of the sacrifice, but everyone agrees that the song itself overrides. And it is also taught in the second chapter of Arakhin (10a): "On twelve days a year, the flute is played before the altar: at the slaughter of the first Passover offering, at the second Passover offering, on the first day of Passover, on the festival of Shavuot, and on the eight days of Sukkot," which implies that it overrides Shabbat and Yom Tov, as it is impossible for the eight days of Sukkot to pass without a Shabbat. [Secondly,] And according to Rabbi Yirmiyah bar Abba, who concluded in our discussion that they disagreed about the song of the water-drawing celebration, but the song of the sacrifice is agreed by all to override, it is understandable. [Thirdly,] And Rabbi Yosef here was refuted by a Baraita. Therefore, it must be said that the Mishnah in Arakhin and Eruvin was established by Rabbi Yosef according to Rabbi Yosei bar Yehuda [and so he overrules the majority.] However, it is still difficult because at the end of "The Tamid was Slaughtered" (Pesachim 65a), it is implied that it is obvious there is no rabbinic prohibition in the Temple. Even Rabbi Natan, who is stringent there, agrees that necessary rabbinic prohibitions were permitted. [] And it is also taught in our chapter (53b) regarding the trumpet blasts of the Temple that every day there were twenty-one blasts, even on Shabbat, as derived in the Gemara from the phrase "every day." No Tanna is mentioned to disagree, and it cannot be said that those blasts are of biblical origin, because the three blasts for the opening of the gates and three to stop the people from work override Yom Tov that falls on the eve of Shabbat, as taught in the first chapter of Chullin (26a): "Yom Tov that falls on the eve of Shabbat, they blow but do not separate," as they would change somewhat as explained there in the Gemara. All of those there are rabbinic, and they did not decree in the Temple, but for the drawing of water, as it is written, "And you shall draw water with joy" (Isaiah 12:3), they decreed. And it can be said that since there were many musical instruments, flutes, lyres, cymbals, and harps that needed constant repair, they decreed more than those satisfied with a shofar that does not need repair. And since they decreed on them, they also decreed not to blow for the water drawing on Yom Tov, as it is proven in our chapter (54b) that asks, "If so, even the eve of Shabbat during the festival should not be counted," meaning the blasts are less because they do not blow for the water drawing. And this is the reason, as explained, because they were accustomed to increase other musical instruments without number, as taught in our chapter (51b), they decreed not to blow at all.