מנחות סוף פרק בתרא : "שיר המעלות הנה ברכו את ה' כל עבדי ה' העומדים בבית ה' בלילות" (תהילים קל״ד:א׳) מאי בלילות. א"ר יוחנן אלו ת"ח העוסקים בתורה בלילה מעלה עליהם הכתוב כאילו עסקו בעבודה לעולם. א"ר לקיש מאי דכתיב (ויקרא ז׳:ל״ז) "זאת התורה לעולה ולחטאת וגומר" כל העוסק בתורת החטאת כאלו הקריב חטאת וכו' "ובכל מקום מקטר מוגש לשמי" – וכי בכל מקום מוקטר ומוגש? אלא אלו תלמידי חכמים שעוסקים בעבודה בכל מקום מעלה אני עליהם כאילו מקטירים ומגישין לשמי. Menachot 110a: “A Song of Ascents, Behold, bless the Lord, all you servants of the Lord, who stand in the House of the Lord at night” (Psalms 134:1). What is “at night”? Rabbi Yoḥanan says: These are Torah scholars, who engage in Torah study at night. The verse ascribes them credit as though they engage in the Temple service... Reish Lakish said: What is that which is written: “This is the law [torah] of the burnt offering, of the meal offering, and of the sin offering, and of the guilt offering...” (Leviticus 7:37)? [This teaches that] anyone who engages in Torah is as though he sacrificed a burnt offering, a meal offering, a sin offering, and a guilt offering... "...And in every place offerings are presented to My name, and a pure meal offering..." (Malachi 1:11) Do they really present offerings in every place? [Rather] these are Torah scholars, who engage in Torah in every place. [God says:] I ascribe them credit as though they burn and present offerings to My name.
ואמרינן שם תלמידי חכמים העוסקים בתורה כאילו נבנה בית המקדש בימיהם And we say there that Torah scholars who engage in Torah are as if the Holy Temple is being built in their days.
ובמדרש רבתי פרשת צו ר' אמר תרתי. אין הגליות מתכנסות אלא בזכות משניות. מ"ט "גם כי יתנו בגוים עתה אקבצם וכו'" (הושע ח׳:י׳). רב הונא אמר חורי "כי ממזרח שמש עד מבואו גדול שמי בגוים ובכל מקום מקטר מוגש לשמי ומנחה טהורה" (מלאכי א׳:י״א) – וכי יש מנחה טהורה בבבל? אלא איזה זה משנה. אמר הקב"ה הואיל ואתם מתעסקים במשנה כאילו אתם מקריבים קרבן. שמואל אמר "ואם נכלמו מכל אשר עשו וגו" (יחזקאל מ״ג:י״א) וכי יש צורת הבית עד עכשיו? אלא אמר הקב"ה הואיל ואתם מתעסקים בו כאילו אתם בונין אתו, עכ"ל. In Midrash Rabbati Tzav (Pesikta Rabbati 16:1), Rav [Huna] said two things: 1) The exiles will only be gathered in through the merit of Mishna. Why? "And while they are courting among the nations, I will gather them" (Hosea 8:10). Rav Huna said, "Or from where the sun rises to where it sets, My name is honored among the nations, and everywhere incense and pure oblation are offered to My name..." (Malachi 1:11). Is it really so that a pure oblation is offered in Babylonia? Rather, this [Babylonia] refers to the Mishna. The Holy One, blessed be He, said, "Since you engage in the Mishna, it is as if you offered a sacrifice. Shmuel said, "When they are ashamed of all they have done [make known to them the layout of the Temple]..." (Ezekiel 43:11). Is there a layout of the Temple to this day? Rather, the Holy One, blessed be He, said, "Since you engage in its study, it is as if you built it."
וכן הוא שם במדרש תנחומא ובמדרש הנעלם פרשת וירא אליו. אמר רב כרוספדאי האי מאן דמדכר בפומיה בבתי כנסיות ובבתי מדרשות עניינא דקורבנייא ותקרובתא ויכוין בהו – ברית כרותה הוא דאינון מלאכיא דמדכרינן חובייא דבני נשא לאבאשתא לון דלא יכלין למעבד ליה רעה אלא טובה. עכ"ל. And so one finds in Midrash Tanhuma, and Midrash HaNe'elam, Parashat Vayera: "Rav Keruspedai said, Whoever mentions out loud, in synagogues and study halls, the matter of sacrifices and offering, and means it -- there's a covenant cut that the angels who prosecute the misdeeds of humans, to cause them ill, are unable to do to him any bad thing, but only good."
ואמרינן במדרש תנחומא פר' צו גדולה תורה יותר מכל הקרבנות שנאמר "זאת התורה לעולה למנחה ולחטאת וגו'" כל העוסק בתורה כאילו הקריב עולה, כאילו הקריב מנחה, כאילו הקריב חטאת ואשם ומלואים וזבח השלמים. עכ"ל התלמוד והמדרשות בענין זה. And we say in Midrash Tanhuma, Parashat Tsav: "The Torah is greater than all the sacrifices, as it is said, 'This is the teaching [torah] of the olah, the minhah, and the hatat, etc' -- all who engage in Torah are as though they have sacrificed an olah, as though they have sacrificed a minhah, as if they have sacrificed a hatat and an asham and miluim and zevah hashlamim."
ומעתה אומר מאחר שחרב המקדש בעונותינו ובעונות אבותינו ואין לנו מקדש ולא כהן מקריב קרבן שיכפר בעדנו – אין לנו שיור לכפרת נפשנו כי אם התורה הזאת. ואמרינן פרק בתרא דתענית שאמר לו אברהם להקב"ה בברית בין הבתרים בזמן שאין בית המקדש קיים מה תהא עליהן? אמר לו כבר הקדמתי להם סדר הקרבנות, כל זמן שעוסקין בהם מעלה אני עליהם כאילו הקריבו קרבן לפני. And from now on, since the Bet HaMiqdash was destroyed for our misdeeds and those of our ancestors, and we no longer have a temple, or a priest who can offer sacrifice to atone for us, we have nothing left for our own atonement except this Torah. And we say in the final chapter of Taanit that Avraham said to the Holy Blessed One during the Pact between the Pieces, "When the Temple no longer exists, what will become of them [the Jewish people]?" God said to him, "I have already prepared for them the process of the sacrifices; all the time that they are preoccupied with that, I count it for them as though they had sacrificed before Me."
ולכן תקנו חז"ל לקרות בכל יום פרשת התמיד ולשנות משנת איזה מקומן כדי שתעמוד הזכירה ההיא במקום הקרבת הקרבן, ודבר ידוע שלא על אלו דברים לבד יחיה האדם כי אם על כל מוצא פי ה'. וז"ל ה[רבינו] בחיי סוף ויקהל: ודע כי סיפור המשכן וכליו והחקירה בהן בתכונות צורותיו ומובאיו אף על פי שאין בית המקדש קיים מצווה גדולה כו'עד על אחת כמה וכמה אם נזכה להשיג תוכן הענין להשכיל אחד מרמזותיהן והוא שהזכיר דוד ע"ה על ענין הזה הנסתר והנגלה (תהילים מח, יג) "סבו ציון והקיפוה ספרו מגדליה שיתו לבכם לחילה פסגו ארמנותיה למען תספרו לדור אחרון" עד כאן לשונו. [לא נגמר...] Therefore, Haza"l instituted that we read every day the verses of the Tamid offering, and to repeat the mishnah Eizeh Meqoman, in order to establish this utterance in the place of bringing sacrifice, it being well-known that humans do not subsist on such things alone, but by all that God decrees. This is the way Rabenu Bahiya put it at the end of [his commentary on parashat] Vayakhel: "Know that the story of the Tabernacle and its vessels, and investigation into them, their usage and shapes and handling, even though the Temple is no longer standing, is a great mitsvah... so how much more so if we merit to really grasp the issue and to be enlightened as to one of its hidden aspects, as King David z"l said on the subject of the hidden and revealed: "Walk around Zion, circle it, count its towers, note well its rampart, enter its citadels, that you may tell it to a future generation" (Tehillim 48:13-14). [Left unfinished...]