תִּקְנוּ חֲכָמִים מִפְּנֵי תַּקָּנַת הַשָּׁבִים שֶׁיִּהְיֶה נוֹתֵן אֶת דָּמֶיהָ וְלֹא יַפְסִיד הַבִּנְיָן. תיקנו תקנה כדי להקל על הגזלנים שחפצים לשוב בתשובה, שכן אם השבת הגזלה עצמה תגרום להפסד, הדבר יקשה על גזלנים בחזרתם למוטב (וראה לקמן הי“ג ולקמן ב,ב תקנות נוספות להקל על השבים).
וְעָשָׂה אוֹתָהּ בְּסֻכַּת הֶחָג. בנה אותה בסוכה של חג הסוכות (ראה גם הלכות סוכה ה,כה).
נוֹתֵן לוֹ אֶת דָּמֶיהָ. מכיוון שמקיים בה מצווה היא נחשבת לבניין קבוע שעשו בו בחג תקנת השבים, אף על פי שכשלעצמה אינה מבנה קבע (רש“י ומאירי סוכה לא,א).
אֲבָל לְאַחַר הֶחָג. אם תבע אותו לאחר סוכות.
וְלֹא בְּנָיָהּ בְּטִיט. שאם חיבר אותה בטיט נדונה כמבנה קבע ודינה כקורה שבנה בבירה (רש“י שם).
נִשְׁתַּנָּת מְשַׁלֵּם דָּמֶיהָ. כמבואר לקמן פרק ב.
חַיָּב לְשַׁלֵּם הַקֶּרֶן בִּלְבַד. בניגוד לגנב שמשלם תשלומי קנס אם יש עדים שגנב (הלכות גנבה א,ד-ו). ואם נשבע לשקר והודה משלם קרן וחומש ומביא קרבן אשם (לקמן ז,א-ב).
וּבָנָה אוֹתָהּ בַּבִּירָה. עשה אותה חלק מהבירה, שהיא מבנה גדול.
הוֹאִיל וְלֹא נִשְׁתַּנֵּית. אף על פי שעתה היא חלק מהמבנה, מכל מקום היא כשלעצמה נותרה בעינה.