עושין בתלוש בסוריא. סוריא הם ארם נהרים וארם צובה ודמשק שכבשם דוד המלך והאי תנא סבר כיבוש יחיד לא שמיה כיבוש ומן הדין הוה לן למימר דנאכל ונעבד דומיא דמן הנהר ומאמנוס ולפנים דכיון דלאו מגבולי הארץ היא לא נתקדשה אלא דרבנן גזור דלהוי שביעית נוהג בה כדמפ' טעמא בגמ' שלא יהו הולכין ומשתקעין שם משום דחמיר עלייהו שמיטה דא"י ויניחו א"י וישתקעו לשם אבל מלאכה דתלוש שרי כדמפ' טעמא בגמ':
דשין. מפ' בגמ' בתבואה שנזרעה בעבירה בשביעית ונקצרה בשביעית:
ודורכין. הענבים דכלהו דמו להדדי דתרוייהו מפרק תולדה דדש הם והא דתני בתר הכי וזורין ומעמרין ולא תני כסדר המלאכות השנויות בפרק כלל גדול דקתני המעמר והדש והזורה נראה דהיינו טעמא דלא מיבעיא קאמר לא מיבעיא דזורה התבואה דאחר דישה היא וחשיבא מלאכה בתלוש אלא אפילו מעמר דתבואה בקשיה היא ודמיא למחוברת משו"ה תני מעמרין לבסוף ומשו"ה לא איצטריך למיתני דבוררין וטוחנין דבהא ליכא למיגזר אטו מחובר ופשיטא דשרי וכל מלאכה דתלוש שריא:
אבל לא קוצרין ולא בוצרין. דמלאכה במחובר היא ומשום דלא ליתו למישרי זריעה וחרישה וזמירה דעבודת קרקע היא וגזרו על כל מלאכה דמחובר לקרקע כך נ"ל. ורבנו שמשון ז"ל כ' ודוקא בשמור אבל לא במופקר דהא אפילו בארץ שרי כדתניא בת"כ ואת ענבי נזיריך לא תבצור מן השמור אי אתה בוצר אבל אתה בוצר מן המופקר והרא"ש ז"ל כ' דבעי תנא למסמך מעמרין לאבל לא קוצרין לאשמועינן אם כבר נקצרה תבואת הגוי שכרו לעמר מותר אבל אם שכרו לעמר כשהוא קוצר אסור וכן לא ידרוך כשהוא בוצר ע"כ, והנכון מה שפירשתי וכן מצאתי לר"י ז"ל ומתני' בעושין עם החשודין על השביעית עסקינן ושמעינן נמי ממתני' דאם עבר וזרע בסוריא דנאכל וכ"ש שאוכלין בה הספיחים וכן פסק הרמב"ם ז"ל פ"ד מהיל' שמיטה:
כלל א"ר עקיבא כל שכיוצא בו מותר בארץ. ר"ע פליג את"ק וקסבר דכיבוש יחיד שמיה כיבוש הילכך לא שרינן בסוריא אלא דבר שכיוצא בו מותר בארץ אבל מה שהוא אסור בארץ כדתנן בפ' בנות שוח לא תבור ולא תטחון עמה בסוריא נמי אסור כן נ"ל, ורבנו שמשון ז"ל פי' כל שכיוצא בו מותר בארץ מדאורייתא כגון תלוש אע"ג דמדרבנן אסור בלא שינוי עושין אותו בסוריא אפילו כי אורחיה וכל הנך דאסרינן לקמן פ' כלל גדול רבא כגון לדרוך ענבים בגת וזיתים בבד מדרבנן נינהו והא דדריש להו מקרא בת"כ ובגמ' אסמכתא בעלמא נינהו דעיקר קרא במחובר מיירי כדכתיב לא תקצור ולא תבצור. ועוד יש לפרש כל שכיוצא בו מותר בארץ במופקר עושין אותו אפילו בשמור בסוריא אבל במחובר אסור מדרבנן עכ"ד: