כוסבר שזרעה. קוליינדרו בלע"ז:
שזרעה לזרע. דהניחה במחובר עד שתוקשה ויצאו גרעיני זרעה בתוכה ויחבוט אותן כמו קטנית:
ירקה פטור. אם בא ללקוט ממנה עלין לתתם בקדרה כשהן רכין פטור מלעשר דבטלי עלין אצל זרע:
לירק. לאכול העלין בקדרה כשהן רכין כשאר ירק:
מתעשרת זרע וירק. דמחשבתו משויא לירק איכל ואם הניחו לזרע בזרע לא מבטל עלין מתורת אוכל הילכך מתעשרות נמי עליו:
השבת. אניטו בלע"ז:
זרע וירק וזירין. בין במחשבת אוכל על כולם בין שלא במחשבה בין כשלקטו כשהוא ירק בין שליקטו כשהוא זירין דהיינו לאכול קלחיו טאליוש בלע"ז ובין שהניחו עד שצמחו גרעיניו בתוכו והוקשו וחבטן צריך לעשר כל אחד ואחד דאורחיה למיכליה זרע וירק וזירין דכולהו הוו להו אוכלא ואפילו זרעה לזרע בלחוד ס"ל לר' אליעזר הכי ומפ' לה בפ"ק דע"ז בדגנוניתא שבת הגדל בגינה הוא דראוי לאכול זרע וירק וזירין אבל הגדל בשדות מודי ר' אליעזר לרבנן דאם הניחו לזרע דאין מתעשר ירק וכ"ש זירין ורבנן פליגי עליה וסברי דאין לך דבר שזרעו לזרע בלחוד שמתעשר זרע וירק אלא שחליים וגרגיר בלבד:
שחליים. בירוש בלע"ז:
גרגיר. אירוקא בלע"ז:
ובפ' בכל מערבין תניא השחליים והגרגיר שזרען לירק מתעשרין ירק וזרע זרען לזרע מתעשרין זרע וירק. ופי' ר"י ז"ל דלהכי תני הכי ולא ערבינהו לאשמועינן דהיכא דזרעה לירק הוי ירק עיקר ומתעשר הכל לאחר לקיטה כירק בין ירק בין זרע ואם זרעה לזרע מתעשר הכל אחר זמן הראוי למעשר זרע ולא בתר לקיטה ע"כ. ומעשר זרע היינו אחר גמר הפרי כדקיי"ל בפ"ק דר"ה:
תמרות של תלתן. הן הלולבין הרכין שמוציאין האילנות בימי ניסן וכל זמן שהן זקופין למעלה כתמר קרויין תמרות ויש בני אדם אוכלין אותן כן פי' בערוך וכן רמב"ם ז"ל הן דברים נכונים ולא כפי' רש"י ז"ל בפ' כיצד מברכין ובפי"א דמס' פרה תנן בהדיא גבי אזוב דתמרות הוו אותן שלא הנצו כל עיקר:
תמרות של תלתן. אפילו שזרעו לזרע מיירי והכי איתא בגמ':
חייבות במעשר. ורבנן פליגי עליה ואמרי דאין חשובות אוכל ובטלות הן לגבי הזרע כדאיתא לעיל בריש מכילתין:
צלף. מין אילן קטן קפריר בלע"ז:
תמרות. פירשתים:
אביונות. הוא הפרי:
קפריסין. הוא קליפה ונרתיק שסביבות הנץ כעין שיש לורד. וכתב רמב"ש ז"ל דמשו"ה שנה צלף דר' אליעזר בהדי תמרות תלתן משום דר' אליעזר ס"ל כב"ש דצלף הוי ירק וחשיבי תמרות אוכלא, ור' עקיבא סבר כב"ה דסברי מין אילן הוא ותמרות וקפריסין לאו פרי הוא אלא דומיא דקורא וקליפין בעלמא הן ואין חייבין במעשר: