אם יש ביניהן מארבע אמות ועד שמנה. בין מזקן לזקן בין מזקן להברכה בין מהברכה להברכה דאין הרחקתן פחות מד' אמות ולכל היותר אין רחוקין אלא עד שמנה שהן שמנה עם הגזעים הוו להו כרם קטן של שתי שורות וכ"ע מודו דמצטרפין לכרם ואפילו אין שם גפנים אחרות אלא אלו הן נדונות ככרם של ג' כנגד ג' העיקרין שורה א' והבריכות שורה אחרת ויש לו עבודה ארבע אמות ביניהן וחוצה להן וכן כתב ר"י ז"ל וזה לשונו בין שתים כנגד שתים ובין שתים לשלש והיא הזנב מארבע אמות ועד שמנה הרי אלו מצטרפות להיות כרם ותניא היו שתים כנגד שתים מארבע אמות ועד שמנה וזנב פחות מארבע אמות או יותר על שמנה אינו כרם או שתים כנגד שתים פחות מארבע אמות או יותר על שמנה וזנב מד' אמות ועד שמנה אינו כרם עד שיהו שתים כנגד שתים מארבע אמות ועד שמנה וזנב מארבע אמות ועד שמנה ע"כ:
ואם לאו אינן מצטרפות. להיות כרם אלא הוו להו כל אחת ואחת גפן יחידית ונותנין לכל חדא וחדא עבודתה ו' טפחים ותניא נמי הכי בד"א לענין הכרם אבל לענין עבודה וכו' כדאיתא בגמ':
גפן שיבשה אסורה. בגמ' מפרש מאן קתני לה:
גפן צמר. אותו שגדל בו המוך שקורין קוטון ועלין שלו דומין לעלין של גפן:
משמו. של רבי מאיר:
אף על גבי הגפן. בגמ' מפ' מאי קאמר דהא לעיל אמרינן אפילו תחת העלין מקדש: ?
מותר מחול הכרם וכו'. בגמ' מפ' לכולהו שיעורי דמתני':
תחת הגפן. כי ההיא דאמרינן בפרק עריס למר תחת אשכולות הגפן ולמר אפילו תחת העלין מקדש כשהוסיף מאתים:
עבודת הגפן. ו' טפחים. ד' אמות שבכרם. של תוכו ושל עבודת סביבו דחוצה לו ואפילו כרם קטן ב' כנגד ב' וא' יוצאת זנב יש לו עבודה דד' אמות: