תקוע. שם מקום דכתיב אשר היה בנוקדים מתקוע:
ביתיר. שם מקום מחו"ל:
ולא קבלו ממנו. דהא תנן פ' שלש ארצות אין מביאין תרומה מחו"ל וחלה ותרומה שוין:
אנשי אלכסנדריא. נראה בעיני דהדר ותנא ליה משום דחניו עשה שם בית כדאיתא בסוף פ' בתרא דמנחות והוה אמינא דליקבלו מינייהו דלא ליטעו לומר הא דלא קבלו משום דהא מצו אכלי להו כהנים התם דיש שם בית קמ"ל ועוד נראה משום דאלכסנדריא נחל מצרים מהתם מתחיל וארץ ישראל הויא אלא דלא כבשוה משו"ה תני לה:
הר צבועים. שם מקום בארץ ישראל כדכתיב בשמואל ג' הצבועים ותרגם יונתן מישר אפעיא וברדלס נקרא צבוע ואפא בב"ק פ"ק:
הביאו בכורים קודם לעצרת. ותנן בפ' ר' ישמעאל במנחות אין מביאין מנחות וביכורים קודם לשתי הלחם ואפילו בעצרת עצמה ומפ' טעמא בפ' כל קרבנות הציבור משום דכתיב חדשה חדשה שתי פעמים:
מפני שכתוב בתורה וחג הקציר ביכורי מעשיך. בפ' כל קרבנות הציבור מיתניא הכי ומנין שתהא עצרת קודם לבכורים ת"ל חג שבועות תעשה לך בכורי קציר חטים ואין לי אלא בכורי קציר חטים בכורי קציר שעורים מנין ת"ל וחג הקציר בכורי מעשיך אשר תזרע בשדה ופירש"י ז"ל מנין שתהא שתי הלחם קודם לבכורים שלא יביא בכורים קודם לשתי הלחם ת"ל בכורי קציר חטים כלומר שתי הלחם יהא קודם לכל קציר חטים ואפילו קציר בכורים ת"ל חג הקציר בכורי מעשיך חג שאתה מביא בכורים שתי הלחם יהא קודם לכל מעשיך אשר תזרע בשדה ואפילו לחדש של שעורים:
בן אבטינס. שם איש:
העלה בכורות מבבל ולא קבלו ממנו. בתמורה פ' אילו קדשים נפקא לן מקראי דאע"ג דבכורות בהמה טהורה של חו"ל קדושים מ"מ אין מחויבין להעלותו ולהקריב ע"ג המזבח דכתיב ואכלת לפני ה' אלהיך מעשר דגנך תירושך ויצהרך ובכורות בקרך וצאנך ממקום שאתה מעלה מעשר דגן אתה מעלה בכור וממקום שאין אתה מעלה מעשר דגן אי אתה מעלה בכור אבל אם העלוהו מקריבין והכא משום דבן אבטינס היה אדם מסויים ויקבעו הדבר חובה לא קבלו:
הביא בכורים יין ושמן. ונפקא לן בפרק העור והרוטב דקדושים ואינו מביא ודרשינן פרי האדמה אשר תביא פרי אתה מביא ואי אתה מביא משקה:
בניו ובני ביתו. בניו הקטנים ואשתו:
פסח קטן. פסח שני:
והחזירוהו. מפ' בגמ' דאתיא כר' יהודה דאמר בגמ' אשה בראשון חובה ובשני רשות והחזירוהו דקתני בשביל שהיתה לעצמה עם בניו ולא בטפלה ואיכא מ"ד דהיה אדם רשום ויקבעו הדבר שילמדו ממנו:
מאפמיא. גרסינן והיא עיר בסוריא כדקתני:
מפני שאמרו הקונה בסוריא כקונה בפרוודי ירושלם. והיינו פילכי ירושלם כדאמרינן בבל וכל פרודאהא ומפ' בפ"ק דגיטין דנפ"מ דכותבין עליו אונו ואפילו בשבת: