על איזה דברים מתענין ומתריעין. ובו טז סעיפים:
כשם שמתענים ומתריעים על הגשמים כך מתענים על שאר הצרו' כגון עכו"ם שבאו לערוך מלחמה עם ישראל או יטול מהם מס או ליקח מידם ארץ או לגזור עליהם צרה אפי' במצוה קלה הרי אלו מתענין ומתריעין ועד שירוחמו וכל הערים שסביבותיהם מתענים אבל אין מתריעין אלא אם כן תקעו להתקבץ לעזרתם ואפי' לא באו אלא לעבור דרך ארצם שאין להם מלחמה עמהם אלא על עכו"ם אחרי' ועוברי' על מקום ישראל מתעני' ומתריעין: Concerning what matters they fast, proclaim, and in it, there are sixteen clauses. 1. Just as they fast and proclaim for rain, so too, they fast for other troubles, such as the heathens who come to wage war against Israel, or if they impose a tax on them, take land from them, or decree trouble upon them, even if it's a minor mitzvah. These [cities] fast and proclaim, and [others] around them also fast, but they do not proclaim unless the enemy has come and they have blown the shofar to gather for their assistance. Even if they only came to pass through their land, causing no war except against other heathens later on, and those who pass through the land of Israel fast and proclaim.
וכן על דבר איזהו דבר עיר שיש בה ת"ק רגלי ויצאו ממנה שלשה מתים בשלשה ימים זה אחר זה הרי זה דבר יצאו ביום א' או בארבעה ימים אין זה דבר היו בה אלף ויצאו ממנה ששה מתים בג' ימים זה אחר זה הרי זה דבר יצאו ביום אחד או בארבעה אין זה דבר וכן לפי חשבון זה ואין הנשים וקטנים וזקנים ששבתו ממלאכה בכלל מנין אנשי המדינה לענין זה היה דבר בארץ ישראל מתענין שאר גליו' עליהם (ודוקא דאיכא דבר בכולה ולא במקצתה) (ר"ן פ"ג דתענית) היה דבר במדינה ושיירו' הולכו' ובאו' ממנה למדינה אחר' שתיהן מתענו' אע"פ שהן רחוקו' זו מזו: 2. The same applies for a plague. What qualifies as a plague? If a city has 500 infantry and three die in three consecutive days, one each day, this is a plague. If they die in one day or over four days, this is not a plague. If there are 1000 and six die in three consecutive days, this is a plague. If they die on one day or over four days, this is not a plague. The calculation is like this. Women, children, and elders who no longer work are not considered citizens for this matter. If there is a plague in the land of Israel, the Disapora fasts for them (provided there is a plague in the whole land and not just in part of it (Ra"n chapter 3 of Taanit)). If there is plague in a state and there is another state that trades with it, both fast even if they are distant.
ואם היה דבר בחזירים מתענין מפני שמעיהם דומים לשל בני אדם וכל שכן אם היה דבר בעכו"ם ולא בישראל שמתענים: 3. If there was a plague concerning pigs, one would fast because their organs are similar to those of humans, and certainly so if the matter pertained to non-Jews and not to Jews, they would still fast.
וכן מתענים על המפול' שבעיר כיצד הרי שרבתה בעיר מפולת כותלים בריאים שאינן עומדין בצד הנהר הרי זה צרה ומתענין ומתריעין עליה וכן על הרעש ועל הרוחו' שהם מפילים הבנין והורגים מתענין ומתריעים עליהם: 4. And they fast for a collapsed building in the city. How so? If a plague has spread in the city, and healthy walls that do not stand by the riverbank have collapsed, it is considered a distress, and they fast and sound the alarm. Similarly, for noise and strong winds that knock down buildings and cause harm, they fast and sound the alarm concerning them.
וכן מתענים על החולאים כיצד הרי שירד חולי א' לאנשים הרבה באותה העיר כגון אסכרה (פי' חולי סוגר הגרון מענין ויסכרו מעינות תהום) או חרחור וכיוצא בהם והיו מתים מאותו חולי הרי זה צרת צבור וגוזרין עליה תעני' ומתריעין וכן חכוך לח הרי הוא כשחין פורח ואם פשט ברוב הצבור מתענין ומתריעין עליו אבל חכוך יבש צועקים עליו בלבד: הגה ובאלו חולאים אינן צריכין שימותו בשלשה ימים זה אחר זה כמו בדבר שהוא בא מכח שינוי אויר אלא מתענים ומתריעים על אלו החלאים מיד. (ב"י): 5. And they fast for the sick. How so? If a particular illness descends upon many people in the same city, such as diphtheria (meaning a throat-closing disease that closes the depths of the throat, they fast and seal the wells). Or [an illness] like smallpox, and the like, and if people are dying from that illness, it is considered a communal distress, and they decree a fast for it and sound the alarm. Similarly, a choking fever, when a contagious disease spreads, and if it spreads widely among the community, they fast and sound the alarm. However, a dry cough, they only cry out about it. RAMA: And regarding these illnesses, there is no need for them to die consecutively within three days, as is the case with a matter that arises due to a change in the air. Instead, they fast and sound the alarm immediately for these illnesses. (Beis Yosef).
וכן על חיה רעה שנשתלחה אפי' לא הזיקה אלא נראי' בלבד מתענין ומתריעין בכל מקום אפי' הרחוקים אבל אם אינה משולח' אינה אלא מקרה איזו היא משולח' נראתה בעיר ביום הרי זו משולח' נראתה בשדה ביום אם ראתה שני בני אדם ולא ברחה מפניהם הרי זו משולח' ואם היתה שדה שסמוכה לאגם וראתה שני בני אדם ורדפה אחריהם הרי זו משולח' לא רדפה אחריהם אינה משולח' ואם היתה באגם אפי' רדפה אחריהם אינה משולח' אלא אם טרפה שניהם ואכלה אחד מהם אבל אם אכלה שניהם באגם אינה משולח' ומפני שזה היא מקומה ומפני הרעבון טרפה לא מפני שהיא משולח': 6. And for a wild animal that has been sent (driven), even if it caused only visible harm without actually injuring anyone, they fast and sound the alarm everywhere, even in distant places. However, if the animal is not sent but is a random occurrence, it is only considered sent if it was seen in the city on one day. If it was seen in the field on a day and did not run away from two people, then it is considered sent. If it was in a field adjacent to a pond, and it was seen chasing two people, it is considered sent. If it did not chase after them, it is not considered sent. If it was in a pond, even if it chased after them, it is not considered sent unless it caught both of them and ate one of them. But if it ate both of them in the pond, it is not considered sent, due to it being in its natural habitat and driven by hunger, not because it was sent.
בתים הבנוים במדברו' ובארצו' הנשמו' הואיל והם מקום גדודי חיה אם עלתה לגג ונטלה תינוק מעריסה (פי' מטה קטנה מענין הנה ערשו ערש ברזל) הרי זו משולח' ואם לא הגיע למדה זו אינה משולח' שאלו בני אדם שסכנו בעצמם ובאו למקום החיו' אבל שאר מיני רמש הארץ ורמש העוף ששולחו והזיקו כגון שלוח נחשים ועקרבים שמזיקים ואינם ממיתים ואין צריך לומר צרעים ויתושין והדומה להם אין מתענין עליהם ולא מתריעין: 7. Houses constructed in a settled and populated area, if they are located in a wilderness or rural region where wild animals are common, and a wild animal climbs onto the roof and takes a child from its crib (meaning a small bed made of iron), then it is considered sent. However, if it did not reach that specific crib, it is not considered sent. This applies to humans who endanger themselves by coming to a wildlife habitat. As for other types of crawling creatures on the land and flying creatures that were sent and caused harm, such as sending snakes and scorpions that cause harm but are not lethal, not to mention lice, mosquitoes, and the like, one does not fast or sound the alarm for them.
וכן על ירקון והשדפון משהתחיל בתבואה אפילו לא התחיל אלא במקום אחד כמלא פי התנור מתענין ומתריעין (ואפילו הרחוקים) (טור) רק שיהיו באותו הפרכיא. (ר"ן): 8. We also fast and blast for blight and chlorosis when it impacts the plants, even if it only impacts a small area the size of the opening of the oven (even far away (Tur), as long as it is within the same polity).
וכן על הארבה והחסיל אפילו לא נראה מהם אלא כנף אחד בכל ארץ ישראל ואפילו אינו משחי' יבול הארץ מתענין ומתריעין עליהם ועל הגובאי (פי' מין ארבה) בכל שהוא אבל על החגב אין מתענין עליו ולא מתריעין אלא זועקין בלבד ועכשיו שאין אנו מכירין מינים הללו על כולם מתריעין: 9. Similarly, we fast and blast for locusts, even if only one wing is seen in the entire land of Israel and even if it causes no harm to the produce. The same applies to the govai (a type of locust) in any quantity. For the chagav, we do not fast or blast but rather yell. Now since we do not know the difference between these species, we blast for them all.
וכן על המזונו' כיצד הרי שהוזלו דברים של סחורה שרוב חיי אנשי אותה העיר מהם כגון כלי פשתן בבבל ויין ושמן בארץ ישראל ונתמעט המשא והמתן עד שיצטרך התגר למכור שוה עשרה בששה הרי זו צרת צבור ומתריעין עליה ובשבת זועקים עליה אבל אין תוקעין עליה בשבת: 10. The same applies to sustenance. How so? If the merchandise that most people of the town make a living off of, like linen in Babel and wine and oil in Israel, became cheap, and commerce was so depressed that the merchant must sell something worth ten for six, this is a public crisis and we blast for it. On Shabbat, we yell. on Shabbat, we do not blast.
וכן על המטר כיצד הרי שרבו עליהם גשמים עד שיצרו להם הרי אלו מתפללין עליהם שאין לך צרה יתירה מזו שהבתים נופלים ונמצאו בתיהם קבריהם ובארץ ישראל אין מתפללין על רוב הגשמים מפני שהיא ארץ הרים ובתיהם בנוים באבנים ורוב הגשמים טובה להם ואין מתענים להעביר הטובה ועכשיו בצפת מצויה מפולת בתים מפני הגשמים ומתפללין עליהם: 11. The same applies to rain. How so? If so much rain comes that it becomes an affliction, we pray, because there is no greater affliction when houses fall and houses become graves. In the land of Israel, we do not pray over an excess of rain because it is a mountanous land with houses built in rocks where an excess of rain is good, and we do not fast to remove something good. Now in Tzfat there are houses that collapse due to rain and we pray over this.
כל עיר שיש בה צרה מכל אלו אותה העיר מתענה וזועקין בתפלה ומתחננין ומתריעין בשופר עד שתעבור הצרה וכל סביבותיה מתענו' אבל לא מתריעו' אבל מבקשים עליהם רחמים ובכל מקום אין מתענין ולא זועקים ולא מתריעים בשבת ויו"ט על שום צרה חוץ מצר' המזונו' שזועקים עליהם בשבת: 12. If a city has one of these afflictions, that city fasts, cries out in prayer, supplicates, and blasts the shofar until the affliction passes. All surrounding cities fast but do not blast; they request mercy for them. In all places, there is no fasting, crying out, or blasting on Shabbat or holidays for any affliction besides the affliction of sustenance, wherein we do cry out on Shabbat.
עיר שהקיפוה עכו"ם או נהר וספינה המטורפ' בים אפילו על יחיד הנרדף מפני עכו"ם או לסטים או רוח רעה או חולה שאר חולי שיש בו סכנת חיים (ולברך החולה בשבת ע' לעיל ס"ס רפ"ה) זועקים ומתחננים בתפילו' בשבת אבל אין תוקעין אלא אם כן תוקעין לקבץ העם לעזור אחיהם ולהצילם: 13. Regarding a city surrounded by oppressors or a river; a boat shipwrecked at sea; even an individual being chased by oppressors, bandits, or an evil spirit; or an ill person suffering from a daily sickness (regarding blessing the sick on Shabbat, see 288); for all of these, we cry out and supplicate during Shabbat prayers, but we do not blast unless it is in order to assemble the people to help save their brethren.
תעני' אלו שמתעני' על הצרו' אין מתענים בהם לא עוברו' ולא מניקו' ולא קטנים ומותרי' לאכול בלילה אע"פ שמתענים למחר חוץ מתעניו' הגשמים: 14. On these fasts for afflictions, neither pregnant women nor nursing women, nor children fast. It is permissible to eat the night before even when fasting the next day. This does not apply to fasts for rain.
ציבור שהיה להם ב' צרו' אין מבקשים רחמים אלא על אחת מהם דכתיב נצומה ונבקשה מאלהינו על זאת ואומרים אע"פ שיש בלבנו צרות רבו' על צרה פלוני' באנו להתפלל ואם יש להם צרת רעב וצרת דבר מבקשים רחמים על הרעב משום דכי יהיב רחמנא שובעא לחיי יהיב: 15. If a community has two afflictions, they only request mercy for one of them, as it is written, "We fasted and petitioned our God regarding this" [(Ezra 8:23)]. They say, even though in our hearts there are many afflictions, we have come to pray for this affliction. If they have both famine and plague, they request mercy regarding the famine, because when God gives plenty, he gives it to the living.
בכל יום תעני' שגוזרים על הציבור מפני הצרו' בית דין והזקנים יושבים בבי' הכנסת ובודקים על מעשה אנשי העיר מאחר תפלת שחרי' עד חצי היום ומסירין המכשולים של עבירו' ומזהירין ודורשין וחוקרים על בעלי חמס ועבירו' ומפרישין אותם ועל בעלי זרוע ומשפילין אותם וכיוצא בדברים אלו ומחצי היום ולערב רביע היום קורים בתורה ומפטירים בנביא ורביע היום האחרון מתפללין מנחה ומתריעים ומתודים וזועקים כפי כוחם: 16. On every fast day that is imposed on the public for an affliction, the court and elders sit in the synagogue and investigate the actions of the residents of the city from after Shacharit until noon. They remove the sinful deficiencies and warn and investigate the violent and criminal, separating them. They humble the extortionists and do more things in this vein. From noon until to third quarter of the day, they read Torah and Prophets. In the last quarter of the day, they pray Mincha, blast the shofar, confess sins, and cry out as much as they can.