דיני כתיבה בחול המועד. ובו יא סעיפים:
אסור לכתוב בחה"מ ואפי' להגיה אות אחת בספר אסור: הגה ולצורך רבים יש אוסרים כל שאינו צורך המועד (תה"ד סי' פ"ה) ויש מתירין (כל בו וב"י) ונהגו להקל בכתב שלנו שאינו מעשה אומן: 1. Laws of Writing on Chol Hamoed, and in it is 2 paragraphs It is forbidden to write on Chol HaMoed even to note one letter in a book is forbidden. Note (Rema) for the needs of the public there are those that forbid, all that isn't for the needs of the Festival (Terumas HaDeshen Chapter 85), and there are those that allow (Kol Bo and Bais Yosef). The custom is to be lenient in our script that is not a professional act.
נראה לי שאם אין להם ס"ת כשר לקרו' בו בצבור מותר להגיהו בחה"מ כדי לקרות בו בציבור וכן בספרי מקרא וגמרא שצריך לקרו' במועד מותר להגיה' במועד משום דהוי דבר האבד ואם אין להם ס"ת כלל אם אפשר לכתבו כולו בח"המ ע"י סופרי' הרבה יכתבוהו דצורך המועד הוא לקרות בתורה בציבור במועד: הגה והוא הדין שאר ספרים ללמוד בהם (תה"ד סימן פ"ה ורוקח): 2. It appears to me that is not to them a Kosher Sefer Torah to read with it with the Community, it is permitted to edit (i.e. fix errors) on Chol HaMoed in order to read with it with the Community. And the same with Books of Scripture and Talmud that are to read on the Festival, it is permitted to edit on the Festival because it is a matter of loss (Davar Haavid). And if there isn't a Sefer Torah at all, if it is possible to write completely on Chol HaMoed by many Scribes, it should be written because it a need of the Festival to read the Torah with the Community. Note (Rema): the same rule applies for other Holy Books to learn from them (Terumas HaDeshen Chapter 85 and Rokeach.
כותב אדם תפילין ומזוזות לעצמו וטווה על ירכו תכלת (וציצית) (ב"י) לבגדו ואם אין לו מה יאכל כותב ומוכר לאחרים כדי פרנסתו: הגה או שיהיו לו הוצאותיו יותר בריוח לשמחת יום טוב (טור) ואם כתבן כדי להניחן במועד בכל ענין שרי (סמ"ג) ואינו אסור רק הכתיבה אבל עשייתן שרי (ב"י בשם תוספות): 3. A person can write tefillin, mezuzahs for oneself and spin on his thigh Techelis and Tzitzis (Bais Yosef) to wear. If there isn't to one what to eat, one can write and sell to others in order to sustain oneself. Note (Rema): Or if that there to him more expenses than the profit for the Joy of Yom Tov (Tur). If he writes in order to lay (i.e. put on) on the Festival in all matters it is allowed (Smag). It is not forbidden except the writing but making them is allowed (Bais Yosef in the name of Tosafos).
מותר לכתוב חשבונותיו ולחשוב יציאותיו: הגה וה"ה הכתבים שכותבים כשמלוים על משכונות שרי (הגהת מרדכי כל בו ומהרי"ל ס"פ מי שהפך): 4. It is permitted to write calculations (or accounts) and to consider expenditures. Note (Rema): and the same rule applies, the documents that we write when we loan on collateral are allowed (Notes of the Mordechai, Kol Bo, and Maharil end of Chapter (2) Mi Sheefech).
מותר לכתוב שטר קדושין ושטרי פסיקתא גיטין שוברים דייתיקי מתנות פרוזבולין אגרו' שום ואגרו' מזון (פי' שטרי פסיקתא שאדם פוסק לתת לבנו או לבתו כך וכך. ופירוש דייתיקי שטר דא תהא למיקם ולהיות. ופירוש פרוזבול פרוזבלי ובוטי כלומר תקנת המלוה שלא יאבד ממונו והקנה ללוה שימצא מי שילוונו. ופירוש אגרות שום ששמו בית דין נכסי לוה ונתנום למלוה. ואגרת מזון שמכרו בית דין את הקרקע למזון האשה והבנות וכתבו מעשה בית דין על זה. אי נמי מי שקיבל עליו לזון את בת אשתו) שטרי חליצה ומיאונין ושטרי ברורין ופסקי דינין: הגה ומותר לכתוב כתובה במועד (כל בו) ויש אוסרים (סמ"ק) ואגרת שאלת שלום שאדם שולח לחבירו ואפילו על דבר פרקמטיא שאינה אבודה (ויש אוסרים בשאלת שלום) (טור בשם ה"ג): ונהגו להחמיר אפילו בכתיבה שלנו שהיא כתיבה משיט"א): 5. It is permitted to write Kiddushin contracts, Pesikta contracts, bills of divorce (Gittin), proof of divorce, Final Will & Testimony (Datiki), gifts, Prozbul, Assessment Letters, Sustenance Letters. Explanation of pesikta contracts is that a person allocates to give to his son or his daughter such and such (amount). Explanation of Datiki ....
אין כותבין שטרי חוב במועד ואם אינו מאמינו מלוה ללוה (והלוה צריך למעות) או שאין לו לסופר מה יאכל הרי זה יכתוב: הגה ומותר לכתוב שטר מכירה במועד (תוספות) אבל אין לכתוב שטר אריסות וקבלנות שקיבל קודם המועד (רבינו ירוחם): 6. We do not write a loan contract on the Festival. If (either) the lender does not trust the borrower and the borrower needs the money or the scribe does not have what to eat, there it can be written. Note (Rema): it is permitted to write a sales receipt on the Festival (Tosafos) but there is not to write a tenant or contractor contract that was accepted before the Festival (Rabbeinu Yeruchom).
בכל הדברים שמותר לכתוב אפי' בלא שינוי מותר וכל מה שאסור לכתוב אפי' ע"י שינוי אסור: הגה ובלוחות של שעוה מותר לכתוב לפי שאינו כתב המתקיים. (ב"י בשם א"ח): 7. In all matters that it is permitted to write, even without modification it is permitted. And all that it is forbidden to write even with a modification it is forbidden. Note (Rema):Wax tablets (like a chalk board) it is permitted to write because it is not permantent writing (Bais Yosef in the name of the Archos Chayim).
מי ששלחו לשאול ממנו שאלה ואין השליח רוצה להתעכב עד אחר המועד מותר לכתבה וכן מותר להעתיקה מפני שחשוב דבר האבד: 8. One that was asked from him a question and the deliverer does not want to wait until after the Festival, it is permitted to write (a response). Similarly, it is permitted to copy (the response) because it is considered a matter of loss (Davar HaAvid)
ואם שמע דבר חידוש מותר לכתבו כדי שלא ישכח וכן אם ראה ספר מחודש מותר להעתיקו אם לא ימצא להעתיק לאחר המועד: 9. If one heard a new insight, it is permitted to write it in order that he not forget. Similarly, if one saw a new book, it is permitted to copy if one would not find it to copy after the Festival.
דנין בין דיני ממונות בין דיני נפשות ומשמתין ומכין למי שלא קיבל עליו הדין: 10. We judge whether monetary rulings or capital rulings. And we excommunicate or flog one who does not accept on him the ruling.
מותר לקבול בשביל חובותיו בחול המועד: 11. It is permitted to plea for the sake of (monetary) obligations the Chol HaMoed.