דיני הבדלה בתפלה. ובו ה סעיפים:
אומרים הבדלה בחונן הדעת ואם טעה ולא הבדיל משלים תפלתו ואינו חוזר מפני שצריך להבדיל על הכוס ואם טעם קודם שהבדיל על הכוס צריך לחזור ולהבדיל בתפלה: 1. The Laws Governing the Recitation of Havdalah in the Shemoneh Esreh, 5 Seifim: We say Havdalah in "He who grants wisdom", and if one erred and did not say Havdalah [in that blessing], he continues his prayers and does not return, since he needs to say havdalah on a cup [of wine]. And if he ate prior to saying havdalah on the cup [of wine], he must pray again and recite havdalah in the prayer.
טעה ולא הבדיל בתפלה ואין לו כוס בלילה וסבור שאף למחר לא יהיה לו צריך לחזור ולהתפלל: 2. If one erred and did not say Havdalah in the S"E (Shmone Esrei), and he does not have a cup at night and he believes that even tomorrow he will not have one, must return and pray S"E again.
תשעה באב שחל להיות באחד בשבת טעה ולא הבדיל בתפלה א"צ לחזור ולהתפלל כיון שמבדיל על הכוס במוצאי תשעה באב: 3. If one erred and did not mention Havdalah in the Evening Shemoneh Esreh when Tishah BeAv falls on the day after Shabbos, it is not necessary for him to repeat S"E, because he will say Havdalah over a cup at the conclusion of Tisha B'Av.
במקום שאמרו שאינו חוזר להתפלל מיד כשסיי' הברכ' אין לו לחזור אע"פ שלא פתח בברכה שלאחריה: 4. In a situation where we say one does not go back and repeat S"E immediately when one finishes the blessing, one does not go back even though he did not begin the following blessing.
במקום שאמרו שאינו חוזר אם רצה להחמיר על עצמו לחזור אם סיים תפלתו רשאי אבל אם עדיין לא סיים תפלתו אינו רשאי לחזור: 5. In a situation where we say one does not go back, if one wants to be strict on himself to go back, if he finished his S"E it is allowed. However, if he had not yet finished the S"E he is not allowed to go back and repeat.