דיני הטמנת החמין. ובו ח סעיפים:
אין טומנין בשבת אפילו בדבר שאינו מוסיף הבל אבל בספק חשיכה טומנין בו ואין טומנין בדבר המוסיף הבל אפי' מבעוד יום ואם הטמין בדבר המוסיף הבל התבשיל אסור אפילו בדיעבד ודוקא בצונן שנתחמם או שנצטמק ויפה לו אבל בעומד בחמימותו כשעה ראשונה מותר: הגה י"א דאם שכח והטמין בשוגג בדבר המוסיף הבל שרי לאכול [הגהות מרדכי] ויש אומרים דכל זה אינו אסור אלא כשעושה לצורך לילה אבל כשמטמין לצורך מחר מותר להטמין מבע"י בדבר שמוסיף הבל [מרדכי ר"פ כירה וב"י ס"ס רנ"ג בשם שבולי לקט] ובדיעבד יש לסמוך על זה ובלבד שלא יהא רגיל לעשות כן: 1. The Laws of Insulating a Pot of Hot Food, containing 8 Seifim: Hatmana (definition: insulating a pot of hot food) may not be done on Shabbos even with a substance that does not increase heat. However, during the time-frame that is questionable if it’s night (Bein Hashemashos), Hatmana may be done. Hatmana may not be done in a substance that adds heat, even while it is yet day (before Shabbos). If one did Hatmana in a substance that adds heat, the food is forbidden even after the fact. But this specifically refers only to cold food heated (by Hatmana) or (cooked food) improved by further cooking, but if it only retained its original warmth, it is permitted (to eat the food). RAMA: There are those who say that if one forgot and did Hatmana accidentally with a substance that adds heat, it is permissible to eat. [Ha'gahos Mordechai]. And there are those who say, that all this is only forbidden when it is done for the night (meal), but if the Hatmana is done [on Friday] for the following day, while it is still day, it is permissible to do Hatmana in a substance which adds heat. [Mordechai, beginning of the chapter 'Kira'; Beis Yosef, end of Siman 253 in the name of Shbolei Leket]. After the fact one can rely on this opinion provided one does not become accustomed to doing so.
אפילו תבשיל שנתבשל כל צרכו אסור להטמין בשבת אפילו בדבר שאינו מוסיף הבל ומכל מקום לשום כלים על התבשיל כדי לשמרו מן העכברים או כדי שלא יתטנף בעפרורית שרי שאין זה כמטמין להחם אלא כשומר ונותן כיסוי על הקדירה [וע"ל סי' רנ"ג]: 2. One may not do Hatmana on Shabbos even for food that is fully cooked, even with a substance that does not add heat. Nevertheless, one is permitted to place an object over food to protect it from mice and from dust, since this is not Hatmana for retaining heat; rather it is for protective purposes and is like putting a lid on a pot. [See above, Siman 253].
אלו הם דברים המוסיפים הבל פסולת של זתים או של שומשמין וזבל ומלח וסיד וחול בין לחים בין יבשים ותבן וזגים ומוכין ועשבים בזמן ששלשתן לחין ואלו דברים שאינם מוסיפים הבל כסות ופירות וכנפי יונה: (הגה או שאר נוצות מהרר"א בהגהות) ונעורת של פשתן ונסורת של חרשין (פי' הקש הדק הנופל מן העץ כשמגררים אותו במגרה): הגה יש אומרים דמותר להטמין בסלעים אע"פ שמוסיפין הבל דמלתא דלא שכיחא לא גזרו ביה רבנן [תוס' ומרדכי ריש פ' לא יחפור]: 3. The following substances add heat: olive waste or sesame waste, manure, salt, lime and sand, – whether wet or dry. The following three substances add heat when wet: straw, zagin (definition: Grape refuse after pressing), mochin definition: according to the Mishnah Berurah, this is any soft material, such as cotton, soft tufts of wool torn from lambs, or shredding of worn clothing), and grasses. The following substances do not add heat: clothing, fruits, dove downs (or other feathers), worn linen fibers, and carpenter’s shavings (the fine scraps of wood that fall from wood when planed). RAMA: There are those who say that Hatmana is permitted with rocks, even though they add heat, since rabbinical decrees were not enacted in unusual circumstances. [Tosefos; Mordechai beginning of paragraph Lo Yachpor]
אע"פ שאין טומנין בשבת אפי' בדבר שאין מוסיף הבל אם טמן בו מבעוד יום ונתגלה משחשיכה מותר לחזור ולכסותו וכן אם רצה להוסיף עליו בשבת מוסיף וכן אם רצה ליטלו כולו ולתת אחר במקומו בין שהראשון חם יותר מהשני בין שהשני חם יותר מהראשון אפי' לא היה מכוסה אלא בסדין יכול ליטלו ולכסותו בגלופקרין והוא שנתבשלה הקדירה כל צרכו אבל אם אינה מבושלת כל צרכו אפי' להוסיף על הכסוי אסור שתוספת זה גורם לה להתבשל: 4. Even though Hatmana is forbidden on Shabbos even with a substance that does not add heat, if Hatmana was done before Shabbos and (the pot) became uncovered after dark, it is permitted to cover it again. Similarly, one may add to it [more insulation] on Shabbos, if he wishes. Also, one may remove (the coverings) entirely and replace them with others, if he wishes. This holds true whether the first (coverings) retain more heat than the second, or whether the second retain more heat than the first. Even if (the pot) was only covered with a sheet, he may remove and replace it with a thick woolen cloak. All this is on condition that the food is fully cooked, but if it is not fully cooked then even adding to the covering is forbidden, since such an addition causes (additional) cooking.
אם פינה התבשיל בשבת מקדירה שנתבשל בה לקדירה אחרת מותר להטמינו בדבר שאינו מוסיף הבל: 5. If one transfers food on Shabbos from the pot in which it was cooked to another pot, [then] Hatmana may be done with a substance that does not add heat.
מותר להטמין בשבת דבר צונן בדבר שאינו מוסיף הבל כדי שלא יצטנן ביותר או כדי שתפיג צנתו אבל בדבר המוסיף הבל ואפי' להטמין צונן גמור ואפי' מבעוד יום נמי אסור: 6. One is allowed to store something cold in something that does not add heat so that it doesn’t get even colder or in order to take away its chill. But if it does add heat, even to store something completely cold even prior to Shabbos it is forbidden.
כל היכא דאסרינן הטמנה אפי' בקדירה מבושלת כל צרכה אסרינן ואפי' מצטמק ורע לו: הגה וכן עיקר ויש מקילין ואומרים דכל שהוא חי לגמרי או נתבשל כל צרכו מותר בהטמנה כמו בשהוי וכמו שנתבאר לעיל סי' רנ"ג ובמקום שנהגו להקל ע"פ סברא זו אין למחות בידם אבל אין לנהוג כן בשאר מקומות: 7. Hatmana is forbidden even if the food is fully cooked and Mitztamek ve’ra lo [meaning: Shrinking/drying out through cooking to its detriment]. RAMA: This is the opinion we follow. There are those who are lenient and say that Hatmana is permissible if the food is either completely raw or fully cooked, just as She’hiya (is permissible), as was explained above in Siman 253. In a place where their custom is to be lenient like this opinion, they should not be prevented (from keeping their custom), but other places should not follow this custom.
אע"פ שמותר להשהות קדירה על גבי כירה שיש בה גחלים על פי הדרכים שנתבארו בסי' רנ"ג אם הוא מכוסה בבגדים אע"פ שהבגדים אינם מוסיפין הבל מחמת עצמן מכל מקום מחמת אש שתחתיהם מוסיף הבל [ואסור] ומיהו כל שהוא בענין שאין הבגדים נוגעים בקדירה אע"פ שיש אש תחתיה כיון שאינו עושה דרך הטמנה שרי הלכך היכא שמעמיד קדרה על כירה או כופח שיש בהם גחלים ואין שולי הקדירה נוגעים בגחלים שיהוי מקרי ומותר על פי הדרכים שנתבארו בסימן רנ"ג ואם נתן על הקדירה כלי רחב שאינו נוגע בצדי הקדירה ונתן בגדים על אותו כלי רחב מותר דכיון שאין הבגדים נתונים אלא על אותו כלי רחב שאינו נוגע בצידי קדירה אין כאן הטמנה וכן מותר להניח הקדירה בתנורי' שלנו על ידי שיתן בתוכה חתיכה חיה והוא שלא תהא הקדירה נוגעת בגחלים ואע"פ שמכסה פי התנור בבגדים כיון שאין הבגדים נוגעים בקדירה לאו הטמנה הוא ושרי: הגה והטמנה שעושין במדינות אלו שמטמינים בתנור וטחין פי התנור בטיט שרי לכולי עלמא (א"ז ותרומת הדשן סי' ס"ט ואגור) וכמו שנתבאר לעיל סי' רנ"ד ויתבאר לקמן סוף סי' רנ"ט ומצוה להטמין לשבת כדי שיאכל חמין בשבת כי זה מכבוד ועונג שבת וכל מי שאינו מאמין בדברי החכמים ואוסר אכילת חמין בשבת חיישי' שמא אפיקורס הוא (בעל המאור פרק במה טומנין וכל בו): 8. Even though it is permitted to leave a pot standing on a Kirah containing coals according to the conditions explained in Siman 253, however, if the pot is covered with soft materials, even though they do not add heat, they will nevertheless add heat because of the fire underneath [and it is forbidden]. However, in a way that the soft materials do not touch the pot, even though there is fire underneath them, it is permitted since this is not the normal manner for Hatmana. Therefore, where one places a pot on a Kirah or Kupach that contains coals, and the bottom of the pot does not touch the coals, it is called She’hiya and permitted according to the rules laid down in Siman 253. If one places a wide utensil over the pot in such a way that it overlaps the pot and then puts cloths over the wide utensil, this is permissible. Since the cloths do not touch the pot as the utensil is wider than the pot, it is not considered Hatmana. Similarly, it is permitted to place a pot into our ovens by putting a raw piece into it, provided that the pot is not touching the coals. Even if the mouth of the oven is covered with cloths, since the cloths are not touching the pot it is not considered Hatmana and it is permissible. RAMA: The Hatmana which is done in these regions, whereby food is stored in the oven and the mouth of the oven is sealed with clay, is permitted according to all opinions, as explained above in Siman 254 and will be explained below at the end of Siman 259. It is a mitzvah to wrap food for Shabbos so that he will have hot food to eat on Shabbos, for this is an honor and delight of Shabbos. Whoever does not put trust in the words of the sages and forbids eating hot food on Shabbos, may be suspect of being a heretic. (Baal HaMeor Chapter 'With What Do We Insulate' etc).