מי
שהעיד בשקר ונודע בעדים שהעיד בשקר זהו נקרא עד זומם כו' ומצוה עשה לעשות לו כמו שרצה לעשות. וכתב שם הכ"מ ס"פ אלו הן הנחנקין כל הזוממי' מקדימין לאותה מיתה כלומר אין להם לצפות למיתה אחרת כו' והנה רש"י ז"ל בפ"ק דמכות כתב שאין להם נס והמלטה והק' שם התוס' שם דמאי קמ"ל פשיטא ובכתובות פי' שר"ל מקדימין שלא יענו הדין וג"ז ק' דמאי קמ"ל פשיטא עכ"ל הק' א' מבני הישיבה דמאי ק"ל להתוס' ז"ל בפי' זה שגם זה פשיטא דהא איכא למימר דכונת רש"י בפי' זה כלפי מאי דאפליגו ר"י ור"ע במשנה פ' הנחנקין דפ"ט ע"א גבי זקן ממרא דר"ע סבר דאין ממיתין אותו אלא בב"ד הגדול שבירוש' ומשמרין אותו על הרגל וממיתין אותו ברגל משום שנאמר וכל העם ישמעו ויראו ורי"א שאין מעני' את דינו אלא ממיתי' אותו מיד וכותבין ושולחי' בכל המקומו' ובודאי דכי היכי דאפליגו גבי זקן ממרא ה"נ אפליגו גבי עדים זוממין דכתי' בהו ג"כ וכל ישראל ישמעו ויראו והכי איתא בהדיא בתוספתא בסנהדרין פי"א וז"ל בן סורר ומורה וזקן ממרא ומסית ומדיח ונביא השקר ועדים זוממי' אין ממיתי' אותם מיד אלא מעלין אותם לב"ד הגדול שבירוש' ומשמרי' אותם עד הרגל וממיתי' אותם ברגל שנאמר וכל העם ישמעו ויראו א"ל ר"י וכי נאמר וכל העם יראו ויראו לא נאמר אלא וכל העם ישמעו ויראו למה מענין דינו של זה אלא ממיתין אותו מיד וכותבי' ושולחי' יע"ש נמצא דלר"י גבי עדים זוממין אין ממתי' אותם ברגל משום דאיכא עינוי אלא ממיתין אותם מיד.
והשתא איכא למימר שזו היתה כונת רש"י במ"ש דכל הזוממי' מקדימין לאותה מיתה שלא יענו את הדין כלומר דמתני' אתיא כר"י דאין מענין את דינו להרוג אותם ברגל כסברת ר"ע אלא ממיתין אותו מיד כסברת ר"י והשתא ליכא לאקשויי פשיטא דהא קמ"ל דלא כר"ע שוב ראיתי שפי' זה שכתבו התוס' בשם רש"י שפי' בכתובות נר' שהוא בפ' נערה דמ"ה ע"א גבי ברייתא דנערה המאורסה שזינתה כו' היא וזוממיה מקדימין לבית הסקילה שבפי' רש"י שהיה בידם היה מפרש דמקדימין היינו שלא יענו את הדין וכיון דקתני נערה המאורסה בהדי זוממין דמקדימין כו' אי אפשר לפרש כמ"ש דגבי נערה המאורסה ליכא למ"ד דמשמרין מיתתה עד הרגל כתבו עוד וכן ק' דבתוספתא תנייא כו' ודריש ליה מקרא דובערת הרע מקרבך דאמאי הוי רוצח וגואל הדם ב' כתובים כו' עיין במ"ש הרב ח"ס ז"ל ולק"ד אין צורך להגיה דאע"ג דבגירסת התוספתא שלהם לא היה אלא עדים זוממים מ"מ אכתי ק"ל שפיר כיון דמפיק ליה מקרא דובערת הרע מקרבך א"כ גבי קרא דיד העדים נמי דכתיב ביה נמי ובערת הרע מקרבך איכא למדרש נמי כדדרשי' גבי עדים זוממים שאתה ממיתו בכל מיתה וא"כ אמאי הוי רוצח וגואל הדם ב' כתובים וזה ברור.