בדין לוקח מגנב מפורסם אם עשו בו תקנת השוק או לאו הרי"ף ומיימ' פ"ה מהל' גניבה כתבו דהלוקח מגנב לא עשו בו תקנת השוק ואם לא נתייאשו הבעלים מן הגנבה צריך הלוקח להחזיר בחנם לבעלים אלא שחוזר הלוקח ועושה דין עם הגנב ומוציא ממנו דמים ששקל לו וכן הוא דעת ראב"ן לפי מה שכתב המרדכי שם בשמו והתוס' כתבו דגם בגנב מפורסם עשו תקנת השוק וצריכין הבעלים להחזיר ללוקח מה שהוציא בו אלא אם ידע הלוקח ודאי שהוא גנוב צריך להחזירו בחנם וכן הוא דעת סמג עשין ע"א ודעת הרא"ש ז"ל וטור ח"מ סי' שנ"ו ועוד כתב סמ"ג שאם אומר הלוקח מגנב מפורסם לטובתך נתכוונתי להשיב אבידה נאמן לדברי הכל ובפרק הגוזל כתבתי דלדעתי בלוקח מגזלן לכ"ע לא עשו בו תקנת השוק ע"ש דעל הרוב כל גזלן יש לו קויני והיכא שהגנב אינו מפורסם ומשכן שוה ק' בר' איכא פלוגתא אם עשו בו תקנת השוק או לאו למיימ' פ"ה מהל' גניבה והרא"ש שם וטור ח"מ סי' שנ"ו אפי' שהלוה על משכון שוה ק' מאתים זוז טפי מכדי דמי המשכון אעפ"כ עשו בו תקנת השוק וצריך ליתן למלוה המעות שנתן לגנב. הראב"ד ז"ל ס"ל דאם הלוהו יותר מכדי דמי המשכון דלא עשו בו תקנת השוק ונראה דאפי' כדי דמי המשכון לא שקיל מן הבעלים דאיכא למימר דכל המעות שהלוהו אמנה נינהו דהימנא הימניה ולאו אדעתא דמשכון אוזפינהו. ואם משכון הגנב הגניבה שוה ר' בק' ואח"כ חזר זה והלוה לו עדיין ק' ולא פי' דעל המשכון הלוהו זה לא הוזכר בתלמוד ובפוסקים ונראה דכיון דלא האמינו מתחלה אלא על המשכון דגם עתה כשחזר והלוהו מסתמא על המשכון הלוהו אך אם הלוהו באחרונה עוד ק' אחרים נוסף על הר' ואין המשכון שוה אלא ר' בזה מסופקני אי תלוי בפלוגתא דמיימ' והראב"ד ז"ל דפליגי בשהלוהו טפי מכדי שויו על המשכון בפעם א' או לא דאיכא למימר דהכא שאני שהלוהו בכמה פעמים ובפעם אחרונה כבר לא היה כאו משכון על ההלואה ההיא כי לא היה המשכון שוה טפי ממה שהלוהו בפעמים הראשונים וליכא למימר דאדעתא דמשכון הלוהו וצ"ע. ובדין לוקח מלוקח מגנב שהוא גנב מפורסם איכא פלוגתא אי עשו בו תקנת השוק או לאו ודאי דלמאן דס"ל דלוקח מגנב מפורסם עצמו עשו בו תקנת השוק כ"ש בלוקח מלוקח דעשו בו תקנת השוק דאיכא למימר דהלוקח השני לא ידע ממי לקח ואפי' לדברי התוס' וסמג והרא"ש וטור הכי סבירא להו ולפי זה ק' על הטור ח"מ סי' שנ"ו שכתב ראובן שקנה מגנב מפורסם בק' ומכר לשמעון בק"נ דהבעלים נוטלין הגניבה משמעון בלא דמים ושמעון נוטל ק"נ מראובן וראובן חוזר ונוטל הק' מהגנב וחלק בין לקח הלוקח הראשון מגנב המפורסם ובין לקח הלוקח מגנב שאינו מפורסם דאלמא ס"ל דלוקח מלוקח מגנב מפורסם לא עשו בו תקנת השוק וק' השתא ומה בלוקח מגנב מפורסם עצמו עשו בו תקנת השוק בלוקח מן הלוקח לכ"ש וצ"ע ומיימוני פ"ה מהלכות גניבה אע"ג דס"ל דלוקח מגנב מפורסם לא עשו בו תקנת השוק מ"מ ס"ל דלוקח מלוקח מגנב מפורסם עשו בו תקנת השוק והראב"ד השיג עליו שם וס"ל דגם בלוקח מלוקח מגנב מפורסם לא עשו בו תקנת השוק ודברי המרדכי שם על ישראל שלקח מגנב מפורסם ומכר לישראל אחר ובא עובד כוכבים והוציא מיד הלוקח השני לא נתבררו להיכן נוטין ומדברי המרדכי קצת נראה דלוקח מלוקח מגנב מפורסם לא עשו בו תקנת השוק וצ"ע ומדאמרי' גנב ופרע בחובו לא עשו בו תקנת השוק וחייב ב"ח להחזיר החפץ לבעלים בחנם מוכח שם במרדכי דראובן שהפקיד פקדון ביד שמעון ולוי תופסו בחובו וראובן אומר שלי הוא חייב לוי להחזיר לראובן מק"ו ומה התם שפרע הלוה למלוה זה החפץ מדעתו צריך להחזיר כ"ש בנדון זה שלקח החפץ בע"כ ובאיסורא אתא לידיה דחייב להחזיר בחנם מיהו נראה דאם הנפקד משכון את הפקדון עשו בו תקנת השוק ולא יחזיר בחנם דהוה ליה גנב ומכר גנב ומשכן דבכלהו עשו תקנת השוק: