תשובה לרב אלפסי בתשוב' אם הנתבע חושש שהוסיפו עליו בשטרו התנאין או החליפו ורמוהו בדבר ורצה להטיל חרם על כל מי שרמה והוסיף וזייף לו בכלום יעשה ואין מונעין אותו והמונע אותו מעיד על עצמו בזיופו אבל הניחוהו להטיל חרם או יבטלו השטר מעליו וכל מי שדן אותו הוא דיין מומחה והגון ואם הוא מורד לקבל הדין ואפשר שיגמור הדין עליו בדיין עובדי כוכבים העובדי כוכבים גומרין ובזה אמרו ובעובדי כוכבים חובטים אותו ואומרים לו עשה מה שישראל אומרים לך:
והמלוה את חבירו בפני עדים א"צ לפרעו בעדים אלא נאמן לומר פרעתיך טען ואמר פרעתיך בפני פלוני ופלוני אומרים הבא אותם ויעידו שצריך לברר דבריו ומיהו אם א"א לו לברר כגון שמתו העדים או שהלכו למדינת הים ישבע היסת ויפטר ואם באו העדים ואמרו להד"ם כתב הרמ"ה שהוחזק כפרן ואינו נאמן שוב לומר פרעתי והא דאמרי' פ' שבועת הדיינין מלתא דלא רמי עליה דאיניש לאו אדעתיה ולא הוחזק כפרן כשאמר פרעתיך בפני עדים והכחישוהו כיון שלא היה צריך לפרעו בעדים היינו דוקא כשאומר דרך תימה ולא פרעתיך בפני פלוני ופלוני שאין משמע מדבריו שאומר אותו בלשון ודאי אע"פ שאמרו העדים להד"ם לא הוחזק כפרן אבל כשחתך דבריו ואמר פרעתיך בפני פלוני ופלוני אז צריך לברר דבריו והוחזק כפרן אם יכחישוהו אבל כשלא הזמינם לעדות א"צ לברר דבריו ורש"י כתב שאין צריך אלא בשבועת הדיינין כל מלתא דלא רמי אאיניש לאו אדעתיה וא"צ לברר דבריו וכן יראה מדעת רבי' וכן כתב מיימ' האומר מנה לי בידך ואומר פרעתיך בפני פלוני ופלוני אומרים לו הביאם ותפטר מתו או הלכו למדינת הים ישבע היסת שפרעו שאין אנו מצריכין להביאן אלא לברר דבריו להפטר אף משבועה שהמלוה לחבירו בעדים א"צ לפרעו בעדים ע"כ:
ואם אמר לו אל תפרעני אלא בעדים צריך לפרעו בעדים פרעו שלא בעדים אינו נאמן והמלוה גובה ממנו אפי' בלא שבועה וכתב מיימ' בין שאומר לו בשעת הלואה אל תפרעני אלא בעדים בין שאמר לו כן לאחר הלואה אין חילוק וצריך לפרעו בעדים והרא"ש כתב אם כשאמר לו אל תפרעני אלא בעדים קבל דבריו אז אין חילוק בין בשעת הלואה בין לאחר הלואה אבל אם לא השיב על דבריו אלא שתק שתיקתו הוי הודאה דאדעתא דהכי קבל המעות אבל שלא בשעת הלואה צריך לקבל עליו בפי' ולא הוי שתיקתו הודאה כיון דהימניה מעיקרא לא חשש השתא להשיבו אבל אם נתחייב לחבירו בב"ד והתרה בו אל תפרעני אלא בב"ד אפילו אם יאמר איני מקבל עלי תנאי זה לאו כל כמיניה כיון שהוצרך להביאו לב"ד בשביל ממון זה והתרה בו בפני ב"ד הוי התראתו התראה: