פשוט פ"ב דב"ק גבי אשו משום חציו שכתב הר"ן שם בשם הרמ"ה דמי שנתחייב לחבירו שבועה שיתן לו מעות ביום פלוני ונזכר בעוד היום גדול ואמר בלבו עדיין יש לי פנאי והלך לעסקיו ושכח עד שעבר היום ה"ז כאונס ואינו לא מזיד ולא פושע לגבי שבועה ופשוט פרק שור שנגח ד' וה' דף ל"ו שכתב שם המרדכי בשם מהר"ם דכל נדר ושבועה ותקיעת כף חייל על אסמכתא ואפילו היה באותו דבר שנשבע עליו אסמכתא צריך לקיים מוצא שפתיו דכולהו ע"י דאי הם כגון אם יהיה אלהים עמדי אם נתן תתן וה"ה דחייב על כל דבר שאמרי' שאין הקנין תופס בו כגון המקנה אויר דירה לחבירו ודבר שאין בו ממש וכל כיוצא בזה ואם מועיל לישבע ולבטל בלבו כשהאנס משביע היהודי שלא ילך חוץ לעירו או לא איכא פלוגתא התוס' שם וסמ"ג עשין ע"ז כתבו דאותם יהודים שמשביעין אותם האנסים שלא לצאת מארצם יכולין לישבע סתם שלא יצאו ובלבם יחשבו היום ואפי' הוא מפרש שלא ילך לו כל ימי חייו יכול הוא לחשוב שלא ילך אם לא יהיה צורך ואם יבטל בלחש בשפתיו כ"ש שזה טוב יותר. והרא"ש כתב דלאו ש"ד לעשות כן מפני שאם יעבור היהודי על שבועתו בדבר שהאנס סבור שעובר על שבועתו איכא כאן חילול השם ואסור וכן נראה דעת רבינו נחשון שהביא הגהו' מיי' דבריו פ"ג מהל' שבועות שכתב דשבועה שמשביע האנס או בעל מכס עובד כוכבים אסור לשבע לו ע"כ ונ"ל משום שאם יעבור על השבועה איכא כאן חילול השם כי יאמר האנס ראה איך היהודים עוברים על שבועתם וה"ה דנראה בעיני שאם הדיין והשופט בערכאות של עובדי כוכבים משביע היהודי על איזה טענה שיש לו עם האנס דצריך ליזהר לשבע באמת אלא אפילו הדיין עובד כוכבים משביע אותו שלא כדין יש לו לישבע באמת מפני חילול השם. מיהו לכ"ע אם האנס או בעל המכס עובד כוכבים משגר לקהל להחרים בשביל צרכיו וא"א לקהל שלא להחרים אותו חרם שמחרים אינו כלום כיון דא"א שיבא הדבר לידי חילול השם כמו שכתב הגהות מיי' פ"ג מהל' שבועות ודע כי כשהותר לישבע לאנס ולבטל בלבו דוקא שיחשוב תנאי בשבועה שלא יסתור בפירו' מה שבלבו את מה שבפיו כגון שאם ישביעהו האנס שיעשה דבר פלוני אין צריך שיחשוב בלבו שיעשנו היום דא"כ היום מבטל מה שבלבו את מה שבפיו להדיא אלא יחשוב שיעשנו תמיד עד שירצה לעשותו או תנאי אחר כיוצא בזה:
וכ"ז דוקא בשבועות שנשבעין לאנסין כדאמרינן בנדרים דף כ"ז ע"ב נודרין להרגין כו' אבל בשבועות שנשבעין למלך ולממשלה או בערכאות או בין אדם לחבירו אין מועיל שום ביטול בלב ושום מחשבת תנאי בשום אופן: