דין פתילות הראויות להדליק בהן בשבת.
וצריך להדליק את הנר מבעוד יום בפתילה הדולקות יפה ובשמן זך וצלול שיהא נמשך אחר הפתילה כדי שתהא דולקת יפה ושלא יצטרך להטותה שמא יבא לידי חיוב חטאת כדתנן אין מדליקין לא בלכש ולא בחוסן ולא בכלך לא בפתילת האידן ולא בפתילת המדבר ולא בירוקה שעל פני המים ותניא הוסיפו עליהם של צמר ושל שיער ותנן כל היוצא מן העץ אין מדליקין בו אלא פשתן ומה שנהגו להדליק בצמר גפן וקנבס ולעשות מהן פתילות.
מצאתי בשם ר' יואל הלוי (רבינו) זצ"ל ראיתי שנוהגין לתקן פתילות מצמר גפן בבתי כנסיות להדליק ופליאה היא בעיני דמשנה רווחת היא כל היוצא מן העץ אין מדליקין בו אלא פשתן וצמר גפן יוצא מן העץ כמו הפשתן ואע"פ שהפשתן זורעין אותה כשאר זרעים הואיל שמתקשה קוראהו עץ ואף רבינו שלמה זצ"ל פי' בבמה מדליקין בהאי ברייתא דלעיל בההיא מתני' ר' שמעון בן אלעזר אומר כל היוצא מן העץ אין בו משום שלש על שלש ומפרש כגון קנבוס וצמר גפן ואמרינן תני רמי בר חמא פתילות שאמרו חכמים אין מדליקין בהן בשבת אין מדליקין בהם במקדש שנאמר להעלות נר תמיד הוא תני לה והוא אמר לה כדי שתהא שלהבת עולה מאליה ולא שתהא שלהבת עולה על ידי דבר אחר הרי לך דמשוה פתילות שבת למקדש ומייתי לה מקרא ופתילות המקדש פשתן דוקא דגרסינן בירושלמי אהא מתניתא דכל היוצא מן העץ אמר רב שמואל בר רב יצחק שנאמר להעלות נר תמיד שיעורו לומר אין לך דבר שעושה שלהבת אלא פשתן בלבד ובפ' החליל בסוכה אמרינן מבלאי מכנסי כהנים ומהמייניהן היה מפקיעין ובהן היה מדליקין אמר רב שמואל בר רב יצחק כתיב להעלות נר תמיד שיעורו לומר אין לך דבר שעושה שלהבת אלא פשתן בלבד.
ורב אחר הגיה על זה דליתא דצמר גפן לאו יצא מן העץ אלא גדולי קרקע היא ומה שפי' רבינו שלמה זצ"ל בבמה מדליקין אגב שיטפיה וחרפיה פירש הכי. שהרי הוא בעצמו פי' בפרק כלל גדול שהוא גדולי קרקע גבי הא דתניא המנפץ והמנפס כולן מלאכה אחת הן ולשון נפוץ בפשתן ונפוס בצמר גפן שהיא גדולי קרקע ובעל היראים זצ"ל פי' היוצא מן העץ נקלף מן העץ לאפוקי קנבוס אבל בצמר גפן מדליקין שאינו נקלף מן העץ.
ובעל התרומה זצ"ל כתב קנבוס שקורין קנבי וצמר גפן שקורין קיטון מותר לעשות מהן פתילות בשבת דלאו יוצא מן העץ נינהו דאמר פרק כיצד מברכין כל היכא דשקיל פירא והדר מפיק גווזא בורא פרי העץ והני אין הענף שלהן מוציא פרי בשנה שנייה ופשתן שהוצרך להתיר לפי שקרוי עץ כדכתיב ותטמנם בפשתי העץ ולא כפי' רבינו שלמה זצ"ל דאסר להו. ושעוה וזפת וחלב מותר לעשות מהן פתילות קנדלייא בלע"ז להאיר דהא דתנן לא בזפת ולא בשעוה ולא בחלב היינו בחתיכה ליתן על הפתילה אסור או אם הן מהותכין וצלולין כמו שמן אסורין אבל יבשין כרוכין ודבוקים לפתילה כמין קנדלייא מותר כדאמרינן מהו דתימא לפתילה נמי לא קמ"ל. וגמי ספק אם מותר לעשות ממנו פתילה אם לאו אם כן יהא אסור לכרוך פשתן וצמר גפן סביב הגמי לעשות פתילה דאמר מר כרך דבר שמדליקין בו על גבי דבר שאין מדליקין בו אסור. והני מילי להדליק אבל להקפות מותר. פירש להקפות לעבות את הפתילה כגון שהיה דיי לעשותה בדבר המדליקין ומה שהוסיף בו הדבר שאין מדליקין בו כדי להוסיף בשלהבתה. כל אלו דברי התרומה: