דין ברכת שומר את עמו ישראל לעד.
מצאתי בשוחר טוב (מזמור ו') למנצח בנגינות על השמינית זה שאמר הכתוב שבע ביום הללתיך אמר ר' יהושע בן לוי אלו שבע מצות שבקריאת שמע יוצר אור. ואהבה. שמע. והיה אם שמוע. ויאמר. אמת ויציב. גאל ישראל. ובלילה שאין פרשת ציצית נוהגת ובני מערבא לא אמרי פרשת ציצית בלילה אלא אומרין דבר אל בני ישראל ואמרת אליהם אני ה' אלהיכם אמת. לפיכך תקנו שומר את עמו ישראל לעד ובשבת אומרים פורס סוכת שלום כדי שתהא הגיית היום והלילה שוין שבע ביום ושבע בלילה והיינו דאמר ר' סימון בשם ר' שמואל ב"ר נחמן והגית בו יומם ולילה שתהא הגיית היום והלילה שוין. ויש מפרשין לפי שבלילה אדם ישן במקום חושך ואינו רואה לפיכך צריך שמירה יותר מביום על כן תקנו שומר את עמו ישראל לעד:
והרב ר' אברהם ב"ר דוד זצ"ל כתב שמעתי מר' יצחק בן מרן לוי זצ"ל שהי' אומר דרך אגדה מפני מה אמרו רבותינו השכיבנו כגאולה אריכתא דמיא מפני שאבותינו כאשר הזהירם משה ואתם לא תצאו איש מפתח ביתו עד בקר והיו מובטחין על הגאולה והיו אוכלין הפסח כמו שכתוב וככה תאכלו אותו והיו מבקשין רחמים ואומרין השכיבנו ה' אלהינו לשלום וכל הברכה שהוא רחמים של שמירת המקום ולכך אמרו כגאולה אריכתא דמיא שבעת הגאולה אמרוה והיו צריכין לומר ושמור צאתינו ובאנו מעתה ועד עולם והיו אומרים לי טעם מפני מה אנחנו אומרין פורש ואינו ברור בידי: