דין סוכות שלא נעשו לשם חג כגון סוכת יוצרים וסוכת גנב"ך וסוכת רקב"ש וסוכה ישנה.
אמר ר' לוי שתי סוכות של יוצרים זו לפנים מזו הפנימית אינה סוכה וחייבת במזוזה והחיצונה סוכה ופטורה מן המזוזה. תנו רבנן סוכת גנב"ך כשירה פי' סוכת גויים סוכת נשים סוכת בהמה סוכת כותים סוכה מכל מקום כשירה ובלבד שתהא מסוככת כהלכתה. אמר רב חסדא והוא שעשאה לצל. מכל מקום לאתויי מאי לאתויי הא דתנו רבנן סוכת רקב"ש כשירה פי' סוכת רועים סוכות קייצים סוכות בורגנין סוכות שומרי פירות כשירה והוא שעשאן לצל:
סוכה הישנה בית שמאי פוסלין ובית הלל מכשירין איזהו סוכה ישנה כל שעשאה קודם לחג שלשים יום פי' רבינו שלמה זצ"ל שעשאה סתם ולא פירש שהיא לשם החג בית שמאי פוסלין דבעו סוכה לשמה וזו נעשה סתם ואילו תוך שלשים הוי כשירה דשואלין הלכות החג קודם לחג שלשים יום סתם העושה סוכה לשם החג הוא עושה אבל קודם שלשים סתמא לאו לחג ובית הלל מכשירים דלא בעו סוכה לשם החג ואם פירש שהוא עושה לשם החג אפי' מתחילת השנה כשירה ולבית שמאי הוא דאיצטרך.
מצאתי לרב יהודאי גאון ז"ל סוכה ישנה צריך לחדש בה דבר ואם לא חדש פסולה ובירושלמי גרסינן תני צריך לחדש בה דבר חבריה אמרי טפח ר' יוסי אומר כל שהוא מאן דאמר כל שהוא ובלבד על פני כולה ובגמרא דידן בפרק לולב וערבה אמרינן תנו רבנן העושה סוכה לעצמו אומר ברוך שהחיינו נכנס לישב בה אמר בא"י אמ"ה אקב"ו לישב בסוכה היתה עשויה ועומדת אם יכול לחדש בה דבר מברך מיד פירוש שהחיינו ואם לא לכשיכנס לישב בה מברך שתים הא למדת שאפי' בלא חידוש כשרה. וכן בית הלל דמכשרי לעיל בסוכה הישנה בלא חידוש קא מכשרי דאיתימא דצריך לחדש אמאי קרי לה ישנה וגם משתי סוכות של יוצרים יש להוכיח כן דגרסי' א"ר לוי שתי סוכות של יוצרים זו לפנים מזו הפנימית אינה סוכה וחייבת במזוזה והחיצונה סוכה ופטורה מן המזוזה ופי' רבינו שלמה החיצונה סוכה ויוצא בה ידי חובתו ואינו צריך לסותרה ולעשותה לשם חג כבית הלל ומשום היכרא דמצוה ליכא למיסר דכיון דכולא שתא לאו הכא דיירי והשתא דייר [בה] איכא היכרא והפנימית אינה סוכה ואע"ג דלא בעינן סוכה לשם חג דהא קי"ל כבית הלל דמכשרי סוכה ישנה במתניתין הכא אינה סוכה דלא מינכרא מילתא דלשם סוכה הוא דר דהא כל ימות השנה נמי דייר שם ורוב תשמישו וסעודתו ושינתו שם. מיהו יש לומר דמצוה מן המובחר לחדש בה דבר ואם לא חידש כשרה ויש מפרשין לההיא דירושלמי דתני שצריך לחדש בה דבר לענין לברך שהחיינו כדאיתא בגמרא דידן אבל לענין לצאת בה אפי' בלא חידוש יצא ואשמעינן דטפח הוי חידש בכל מקום שהוא אבל פחות מטפח צריך לחדש על פני כולה [ושינוי דחוק הוא]: