דין תשמיש המטה.
ואסורין בתשמיש המטה דאקרי עינוי כדכתיב אם תענה את בנותי. ירושלמי ברחיצה הוא אסור בתשמיש המטה לא כל שכן תיפתר במקום שנהגו שלא לטבול או קודם שתקנו טבילה לבעלי קריין. תנו רבנן הרואה קרי ביום הכיפורים יורד וטובל ולערב ישפשף ואוקימנא ומבערב ישפשף יש מפרשים אם מתחילת הלילה ראה קרי כשהוא טובל ביום הכיפורים משפשף בבשרו כדי שיתנקה הקרי ורבינו שלמה זצ"ל פי' מערב יום הכיפורים יחוף וישפשף שאם יראה קרי בלילה יהא ראוי לטבול למחר.
וכתב בעל הדברות ז"ל השתא דקיי"ל כר' יהודה דאמר אין דברי תורה מקבלים טומאה אסור לטבול ולכתחלה נמי מנהגא הוא דאיכא אתרא דנהיגי לטבול בעלי קריין ואיכא אתרא דלא נהיגי ולא דחי לעינוי ונראה בעיני שמצוה ומותר לטבול שלא נאסרה אלא רחיצה של תענוג תנא דבי ר' ישמעאל הרואה קרי ביום הכפורים עוונותיו מחולין לו. והתניא סדורין לו ואוקימנא סדורים למחול והוא שלא הרהר תני תנא קמיה דרב נחמן הרואה קרי ביום הכיפורים ידאג כל השנה כולה ואם עלתה לו שנה מובטח לו שהוא בן העולם הבא אמר רב נחמן בר יצחק תדע שכל העולם כולו רעב והוא שבע כי אתא רב דימי אמר אמרי במערבא מפיש חיי סגי ומסגי [שנאמר יראה זרע יאריך ימים]: