דין כתיבת המגילה בקלף או בגויל.
הכותב את המגילה צריך לכותבה על הקלף דתנן היתה כתובה בסם בסיקרא בקומיס ובקלקנתום על הנייר ועל הדיפתרא לא יצא עד שתהא כתובה אשורית על ספר ובדיו. נייר. מחקא. רבינו שלמה זצ"ל פירש שנעשה ממין עשבים ורבינו ישעיה זצ"ל פי' מין הניירין הנעשין בארץ ישמעאל מבלאי בגדים וחבלין והן פסולין מפני שאינן בני קיימא שאם יפלו עליהן מים מיד הם נמסים. דיפתרא. דמליח וקמיח ולא עפיץ פי' הגוילין שהושמו בקמח ולא נתעפצו ולא חזי מפני שיכולין להזדייף וכן פי' רבינו ישעיה זצ"ל.
וכתב בעל הדברות ז"ל דעיבוד שלנו כשר אפי' לספר תורה ומנהג לעבד בעפצים הנה נראה מדבריו דכל שכן שמותר לכתוב את המגילה על הקלף. וכן מצאתי תשובה לגאון זצ"ל וששאלתם מהו לכתוב מגילה על הקלף מעובד לשמה ובמקום הדוחק כך ראינו שמותר לקרות בה לכתחלה בלא מקום הדחק בזמן שמעובד לשמה דלא הוי קדושתה כספר תורה ולא עדיפא מס"ת דאמרינן במגילה מגילה נקראת ספר ונקראת איגרת השתא ספר תורה נכתב על הקלף מגילה נקראת איגרת לא כל שכן וכן כתב בעל היראים זצ"ל שצריכה מגילה שתעבד לשמה כמזוזה. וצריכה מגילה שתהא משורטטת דאמר ר' תנחום אמר רב אסי ואמרי לה אמר ר' חייא בר אבא אמר רב אסא דברי שלום ואמת מלמד שצריכה שרטוט כאמיתה של תורה:
רבינו ישעי' זצ"ל פי' כעיקרא של תורה שנקראת אמת דכתיב אמת קנה ואל תמכור. וילפא מתורה באמת אמת. ויראים פירש כאמיתה של תורה פי' מזוזה. ומגילה הכתובה בין הכתובים לא יצא ואסור לקרות בה והני מילי בצבור אבל ביחיד מותר. דאמר ר' אבא ברי' דר' חייא בר אבא א"ר יוחנן הקורא במגילה הכתובה בין הכתובים לא יצא ואוקימנא בצבור אבל ביחיד יצא ואי מחסרא או מיתרא פורתא אפי' בצבור נמי מותר לקרות בה ודוקא בגליון כספר תורה אבל אינה עשויה בגליון אין קורין בה לא יחיד ולא צבור. אמר רב חמא בר גוריא אמר רב מגילה נקראת ספר ונקראת איגרת פי' ונכתב בספר וכתיב את איגרת הפורים הזאת נקראת ספר שאם תפרה בחוטי פשתן פסולה ונקראת איגרת שאם הטיל בה שלשה חוטי גידין כשירה פי' רבינו יצחק פאסי זצ"ל ב' בב' קצות היריעה ואחד בתוך היריעה ורבינו גרשום זצ"ל פי' דלא בעינן שתהא כולה תפורה בגידין כספר תורה. אמר רב נחמן בר יצחק ובלבד שיהיו משולשין רבינו חננאל זצ"ל פי' שיהא החוט כרוך זה אחר זה שלש פעמים ג' בשתי קצוות וג' באמצע ורבינו שלמה זצ"ל פי' שיהא בו מראש התפר עד תפירת הגיד השני ומן השני לשלישי כמשלישי עד סוף הספר והתופר את המגילה מניח את התפירה מבחוץ כדין ספר תורה: