דין חוט השדרה.
נשברה השדרה ונפסק החוט שלה טרפה. ודוקא רוב עורו אבל מוח זה לא מעלה ולא מוריד פי' חוט השדרה הוא מסוף הפולין שבסוף הגלגולת עד למטה בזנב ולקמן אפרש עד היכא. פי' רבינו חננאל זצ"ל עכשיו שלא נוכל לדקדק ולעמוד על חוט השדרה אם ניקב אם נפסק מביא שיער ומכניסו בתוך חוט השדרה ורואה אם ניקב כשרה ואם נפסק טרפה. נתמזמז (ומתנדנד) חוט השדרה כשרה פי' נתרוקן המוח מאליה ומתנדנד ועומד אבל הנמרך או נתמסמס טרפה. פי' המרכה שנשפך כקיתון. המססה כל שמעמידין אותה ואינה יכולה לעמוד אלא נכפף. עד היכן חוט השדרה. פי' עד היכן כחו של חוט השדרה להיות הבהמה טרפה בפסיקתו אמר רב יהודה אמר שמואל עד בין הפרשות ודווקא עד הפרשה השלישית אבל מיכן ואילך אפי' נפסק רוב עד המוח כשרה והפרשה שלישית עצמה כשרה. פי' חוט השדרה הוא יוצא מן המוח והולך על פי כל השדרה והאליה עד סוף הזנב ומתפצל לג' פיצולין כנגד הירכים הוא מתחיל ליפצל וכל פיצול יש לו ג' חוטין ויוצא ראש אחד לירך זה וראש אחד לירך זה ואמצעי יורד לזנב. ולמטה מאותן פיצולין כמו ב' אצבעות הוא חוזר עוד ומתפצל לג' פיצולין וכן למטה בהרבה מקומות ואם נפסק מן החוט רובו עד בין הפרשות הללו דהיינו עד הפרשה שלישית טרפה והפרשה השלישית עצמה כשרה שכבר תשש כח המוח והירכים מעמידין את השדרה ואינה מיתה בכך. בעופא מאי פי' בעוף עד היכן חוט השדרה אמר ר' שמעון בן לקיש עד למטה מאגפיים: