כל שאר בשר וכו'. כפי' בקונט' כ"פ רש"י והר"ב. והרמב"ם כ' שיעור דבר"ע כל שאר בשר וכל שהוא בלא יבא לפי שעיקר דעתו כל שאין לו ביאה בקהל הולד ממזר ואפי' הוא מחייבי לאוין ע"כ. ותימא דלא משמע כפירושו בירושלמי ובבבלי. דבסוגיין פריך לר"ע הרי אלמנה לכה"ג. ש"מ דמתני' דלא כר' ישבב דאמר בשם ר"ע כל שאין לו ביאה בישראל הולד ממזר ואפי' אלמנה לכה"ג גם לסברתו קשיא לר"ע הרי נדה דלא שייך לשנויי כדמשני הש"ס בסמוך דלא כתיב ביה שאר בשר דהא בלא יבא לחוד הוי ממזר וכ"מ בבבלי דבתר דקאמר מ"ט דר"ע פריך ולר' סימאי דמרבה חייבי לאוין דלאו דשאר ולר' ישבב דמרבה אפי' חייבי עשה מנ"ל. ש"מ דמתני' לאו בחייבי לאוין דלאו דשאר איירי וע"ק הלשון דחוק דמאי דקאמר כל שאין לו ביאה בקהל משמע אפי' חייבי עשה כדמשמע בבבלי בסוגיין ובכתובות ר"פ אלו נערות והא ודאי דמתני' לא איירי אלא בחייבי לאוין וע"ק ל"ל לתנא למתני כל שאר בשר שהוא סותר למה דתני בסיפא כל שהוא בלא יבא ובהך סיפא לחוד הוי סגי. והרב בתיו"ט הגדיל התמיהו'. שכתב וקשיא לי לפרש"י הא מחזיר גרושתו דלאו קורבה היא ואר"ע לעיל דהוולד ממזר ע"כ. ותימא איך לא ראה דברי רש"י דף מ"ט ע"ב בד"ה והבא על הסוטה וכו' וע"א בד"ה ולר' סימאי וכו'. ודבריו מוכרחי' מדברי הש"ס כמ"ש. גם לפמ"ש תוס' בד"ה הכל מודים בשם ר"ת דמחזיר גרושתו הוי מחייבי לאוין דשאר אין מקום לקושייתו וצ"ע: