הדא דאת אמר במכונס וכו'. כתב הה"מ פ"ב מהל' תענית דין י"א ברייתא בגמ' על השדפון ועל הירקון כל שהוא נ"ל דרבינו מפרש דהאי כל שהוא יש לו שיעור והיינו כמלא פי תנור וקרי ליה כל שהוא לפי שהוא דבר מועט אבל רש"י ז"ל פי' כיון שנראה כ"ש מתריעין מיד ומלא תנור דמתני' הוא להתענות א"נ מעשה שהי' כך היה ע"כ וללשון אחרון קשה כיון דלאו לדינא תנן במתני' מלא פי תנור א"כ מאי קמיבעיא ליה בש"ס האי פי תנור ה"ד אי הוה כמלא פי תנור פת או תבואה מאי איכפת לן מאי דהוה הוה וגם ללשון ראשון קשה דמשמע סתם התראה היינו תענית אלא ודאי דברי רבינו עיקר ע"כ ולי אף פי' תימא דאיך נפרש כל שהוא שיהיה לו שיעור דא"כ לא ה"ל לסתום אלא לפרש ולמה יקרא מלא פי תנור כל שהוא לכן נ"ל דכל שהוא ממש אלא דברייתא איירי במפוזר ואפי' בכל שהוא סגי ומתני' ואיבעי' דש"ס במכונס איירי וגם הא דקאמר הכא הדא דאת אמר במכונס וכו' אתי לשנויי דלא תיקשי מתני' וברייתא אהדדי: