רבי בא אמר אחת וכו' כתב הר"ן רבי אחא אומר שלש להתחיל להתענות שלש תעניות בחול ר' יוסי אומר אחת רבי אחא ור"י תנאי נינהו וקיי"ל כר"י ע"כ וקשה הא משמע כאן מפורש דאמוראי נינהו והא רבי בא הוא דפליג עם רבי יוסה והני אמוראי נינהו וכן כתב רש"י רבי אחא ורבי יוסה אמוראי נינהו דלאו אורחא דתנאי לאישתעויי בגמרא כהאי גוונא עד כאן לשונו (ובבבלי נדפס בטעות בגמ' רבי אסא אומר אחת וצ"ל ר"י) ונראה דקשיא ליה להר"ן למה פסק הרי"ף כר"י לחומרא הא מידי דרבנן הוא וה"ל למפסק לקולא לכך קא' דתנאי נינהו ופסק כר' יוסי דהלכתא כוותיה דנימוקו עמו ול"נ דאין צורך לזה דהרי"ף ז"ל סמך אדברי הירוש' דמסי' דעבדי' עובד' כר' בא דאמר א' וכר"י והדברי' ברורים:
ע"י דאינון עבדין וכו'. כתב מהרנ"ש בגיליון שסביב האלפסי וז"ל ע"י דאינון עבדין דהוי ריש ירחא וכו' ר"ל מאחר שישראל עושין ר"ח טוב לקרות בפ' ר"ח ושאר כל המקומות ר"ל בכל מקום שמתענין בכל השנה לבד מר"ח קורין ברכות וקללות ע"כ ודבריו תמוהים דא"כ מאי קאמר אלא בעין טב ועוד מתני' היא בתענית קורין ברכות וקללות הלכך נ"ל מה שפירשתי בקונט' עיקר ודברי הר"ן מסייעי' לי ששינה לשון הירוש' וכתב ע"י דאינון עבדין דהוא ריש ירחא וכו' נראה מפורש שכיון למה שפירשתי:
הדרן עלך פרק סדר תעניות כיצד