1
הריני נזיר ע"מ שאהא שותה ביין כו'. וקשה א"כ הנודר נזירות שמשון נמי יהא אסור בכולן וכ"ש לפמש"ל פ"א ה"ד ד"ה מ"ט כו' דאפשר דאיכא איסור טומאה בלא שאר דיני נזירות ונראה ודאי אם אמר הריני נזיר על הטומאה חוץ מתגלחת ויין או שאמר אהי' מותר ביין ותגלחת ונזיר על הטומאה אינו אסור אלא בטומאה אבל כאן שאמר דרך תנאי ה"ל כמתנה על מ"ש בתורה או כמתנה בדבר שאי אפשר לקיימו בסופו כדאמרי' בגמרא ובהני ניחא דכ' הרמב"ם הטעם דהוי נזיר משום דמתנה עמ"ש בתורה. משמע דאפי' לרבנן אי הוה חוץ או תנאי גמור מהני וזה ברור דלא כמ"ש הלח"מ ע"ש. כ' תו' גיטין ר"פ המגרש ע"מ שלא תיבעלי ולא תינשאי הוי שיור כמו חוץ ע"ש. וקשה הא מפורש בבבלי בסוגיין תניא כוותי' דרבינא דכי אמר ע"מ חשבינן ליה תנאי ולא כאומר חוץ. ואף ריב"ל דאמר האי ע"מ כחוץ דמי לא אמר כן אלא לר"ש אבל רבנן פליגי וצ"ע: