ואר"י אפי' עשת אפוטרופס לאחר מיתת בעלה וכו'. כתב הרא"ה בחי' ותמיהא מילתא אליבא דר"י למ"ד שבועה דמתני' דאפטרופיס היא מאי יורשיה ובאין ברשותה אטו ליורשיה ולבאין ברשותה ממנין אפטרופסים מי איכא אפטרופיס לאחר מיתה ולאו קושיא היא די"ל דפטורא דמחני' דידה אפי' לאחר מיתה אבל פטורא דיורשין ודבאין ברשותה דלא שייך לאחר מיתה היינו שפטורין משבועת היורשין על מה שעשת היא אפטרופסת קאי אבל הם ודאי אינן עושין אפטרופיא לעולם. ואיכא דמתרץ כגון שעשת אפטרופיא שתתעסק בנכסיה למחצה ולשליש ויהא זכות זה בנכסיו לה וליורשיה ולבאיו ברשותה וקמא עיקר ע"כ. ודבריו תמוהים הא מפורש לעיל בסוגיא ברישא דמתני' דאיירי בשנתן לה רשות שיהו בניה אפטרופיא ואם כך קושיתו מעיקרא ליתא וצ"ע:
ואין על ראשה כהדא וכו'. וא"ת מאי פריך הא דקאמרו תרווייהו אפי' בנכסים שנשתלטה לאחר מיתת הבעל אין משביעין אותה היינו בנכסים שנתן לה בעלה מחיים אבל נכסים שהשליטו אותה היתומים עליהן משביעין אותה וי"ל דאיך נראה לחלק בכך דהא לאחר מיתת הבעל הכל של היתומים. והרא"ה גורס ואין על ראשה כחדא ר"י וכו' פי' שניהם שוין וארישא דמתני' אמרו כך ע"ש שהאריך. ופירושו תמוה דודאי לאו ארישא אמרו כך וכ"כ בעצמו בתחלת דבריו גם לא ביאר יפה פירוקא דש"ס: