שמא ישכח וישתנה. בבבלי דף ס"ח ע"א גרסינן אין משתתפין באוצר והא תני משתתפין א"ר הושעיא ל"ק הא ב"ש הא ב"ה דתנן המת בבית ולו פתחים הרבה וכו' ופירש"י דאין משתתפין לפי שאין ברירה איזהו של שיתוף וכשמסתפק ממנו איכא למימר אזל ליה שיתוף ומסיק דלב"ש ל"ל ברירה וב"ה אית להו בדירה וכתבו תוספות בד"ה תנא אין משתתפין באוצר וא"ת ואביי כב"ש דהא אביי הוא דפסק אין משתתפין באוצר וי"ל וכו' וקסבר אביי לא נחלקו בית שמאי ובית הלל בדבר הזה דכמה פלוגתא דתנאי ואמוראי דפליגי בברירה ועוד אומר ר"י דאביי הוי מוקי כולהו אליביה ולמפרע כולן טמאים דאין ברירה ומפרש כרבא דאמר לטהר את הפתחים מכאן ולהבא עוד כתבו שם בד"ה אמר רב אושעיה וכו' הקשה ר"ת דהכא מוקי רב אושעיה פלוגתייהו בברירה ובפ"ק ובסוף ביצה מסיק רב הושעיה דפליגי אם לטהר הפתחים דמכאן ולהבא דכיון דנחתי להו טומאה לא נפקא לב"ש אלא בשינוי מעשה ולב"ה סגי במחשבה יע"ש שהאריכו מאוד ותימא שיהא אביי פליג אמתניתין דאהלות ולא שמענו מעולם שיאמר אמורא אמתני' דלא פליגי תנאי בדבר זה ואפשר שכוונת תוספות לא נחלקו בית שמאי ובית הלל לבדן בדבר זה וכיון דפליגי תנאים לענין ברירה קשייא לדידהו נמי הא דבית הלל ועכ"ל לדידהו דסברי לא נחלקו בית שמאי ובית הלל בדבר זה א"כ אף לאביי ל"ק וזה ברור ודלא כמו שראיתי מי שפירש בענין אחר אך קשה להעמיד מעשה דאביי דלא כהלכתא ועוד לפי מאי דמוקי רבא פלוגתייהו דבית שמאי ובית הלל בלטהר פתחים מכאן ולהבא לא שייכי פלוגתייהו דבית שמאי ובית הלל הכא מידי א"כ ה"ל לרבי אושעיה להביא פלוגתא דתנאי דפליגי בפי' בברירה ועיין בת"ח וע"ק הא מסקי' בביצה דבדרבנן לכ"ע יש ברירה א"כ מנ"ל דב"ש וב"ה פליגי בדרבנן וע"ק דהכא מפורש דסובר רב הושעיה דלאו משום דאין ברירה אוסר מ"ד דאין משתתפין לכן נ"ל דה"ק מ"ד אין משתתפין כב"ה ומ"ד משתתפין כב"ש וה"פ רב הושעיה לטעמיה דבית שמאי ובית הלל פליגי בלטהר הפתחים מכאן ולהבא דבית שמאי דסברי דלא נפקי אלא בשינוי מעשה א"כ ה"נ לאחר ששיתף באוצר לא חיישינן תו שמא ישכח וישתנה ויחשוב למכרו שהרי במחשבה לחוד אינו יכול להוציאו לפיכך משתתפין באוצר ולבית הלל דבמחשבה לחוד סגי הלכך אין משתתפין באוצר שמא ישכח וישתנה דבמחשבה לחוד מוציאו וניחא הכל בס"ד והלכתא כאביי דאין משתתפין באוצר ודלא כדפסקו כל הפוסקים. בינה זאת: